Två nya eldrivna modeller från Mercedes-AMG

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC. Bild: Mercedes

Prestandaexperterna hos Mercedes-AMG fortsätter att presentera eldrivna nyheter. Innan nya eldrivna familjesedanen EQE ens haft säljstart visas inte mindre än två AMG-modeller av bilen. Med upp till 687 hästkrafter och 1000 Nm vridmoment.

AMG satsar hårt på elektrifiering. När man sätter tänderna i EQE så får både drivlina, fjädring, bromsar, design och inte minst ljud, en omgång.

Ingångsmodellen – om man nu kan säga så om en AMG – heter EQE 43 4MATIC och erbjuder 476 hästar och 858 Nm. Något som ger 0 – 100 på 4,2 sekunder och en toppfart på 210 km/tim. Väljer man EQE 53 4MATIC+ så kan den utrustas med AMG DYNAMIC PLUS-paket varpå den levererar hela 687 hästar och 1000 Nm. 0 – 100 går då på 3,3 sekunder och toppfarten är 240 km/tim.

Båda modellerna har en motor på vardera axel och helt variabel fyrhjulsdrift. Batteriet är på 90,6 kWh och kan laddas med 170 kW DC eller upp till 22 kW AC. Det betyder att vid en snabbladdare kan man få energi för 18 mil på bara 15 minuter.

Bromskraftåtervinningen är mycket kraftfull och kan ge upp till 260 kW. De mekaniska bromsarna har 415 mm skivor med 6-kolvsok fram och 378 mm skivor bak. Det går att välja till keramiska 440 mm bromsar. En speciell feature är den intelligenta bromsförstärkaren i-Booster. När du bromsar ser den till att den hydrauliska bromsen kombineras med den elektriska bromskraftåtervinningen på bästa sätt – givetvis med bibehållen AMG-typisk pedalkänsla.

Både EQE 43 och EQE 53 AMA har AMG RIDE CONTROL+ som är en ytterst snabb aktiv luftfjädring som ger bilen helt olika karaktär i Comfort och Sport-lägen. Oavsett vilken modell du väljer ingår den styrbara bakaxeln med en styrvinkel på upp till 3,6°. I hastigheter på upp till 60 km/tim styr bakaxeln i motsatt riktning mot framaxeln och i högre farter i samma riktning.

Ljudet är alltid en viktig del i en AMG-bil – även om den är eldriven. AMG SOUND EXPERIENCE ger ljud som matchar upplevelsen och känslan – både på insidan och utsidan. Speciella högtalare och en ljudgenerator ser till att det verkligen låter AMG. Det går dessutom att justera intensiteten på ljuden från ratten.

Säljstart blir det senare i vår.