Bild: Volkswagen

Volkswagen ID.5 får högsta betyg i test

Revisorerna från Euro NCAP gav i mars nya ID.5 högsta möjliga betyg, 5 stjärnor, i det välrenommerade säkerhetstestet. Den eldrivna SUV-coupén bedömdes som utmärkt i alla de fyra testkriterierna – skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarassistanssystem.

Med ”Driver Assistance Test” har Euro NCAP utökat sina tester bortom det klassiska krocktestet och infört ett särskilt utvärderings- och klassificeringssystem för komfort- och assistanssystem. Detta syftar till att ge konsumenterna en realistisk inblick i hur toppmoderna assistanssystem fungerar.

I detta test fick den senaste förarassistanstekniken i ID.5 betyget ”Mycket bra” (Very good) och nådde 4 av 4 poäng – det vill säga högsta möjliga poäng.

“Mycket bra assistans”

Testet är uppdelat på två huvudområden: ”Stödkompetens”, baserat på balansen mellan ”Förarengagemang” och ”Fordonsstöd”, samt ”Säkerhetsbackup”. Proceduren omfattar ett par kritiska scenarier under körning såsom in- och urkoppling av system, samt test av systemens effektivitet för att hjälpa föraren att undvika olyckor.

Området ”Stödkompetens” utvärderar förarens engagemang, det vill säga hur föraren och systemet arbetar tillsammans och hur systemet säkerställer att föraren förblir engagerad i körningen. Området ”Säkerhetsbackup” utvärderar bilens prestanda för att undvika kollisioner och mildra de potentiella konsekvenserna av en olycka.

I sin bedömning av ID.5 understryker Euro NCAP:
“Volkswagen ID.5 erbjuder mycket bra assistanssystem med en liknande nivå av förarengagemang. I kombination med en utmärkt säkerhetsbackup erbjuder systemet, som helhet, mycket bra assistans under körning.”

Fullt uppkopplade assistanssystem

I ID.5 används innovativa, fullt uppkopplade assistanssystem, där tillvalet ”Travel Assist med molndata”* är det bästa exemplet. Inom systemets gränser kan det aktivt hålla bilen kvar i sitt körfält och samtidigt hålla inställt avstånd till framförvarande fordon och den av föraren inställda maxhastigheten. Systemet använder sig bland annat av funktionen ”Adaptive Lane Guidance” som aktivt håller bilen mitt i sitt körfält. ”Travel Assist med molndata” kan anpassa sig efter körstilen och också hålla bilen kvar på höger eller vänster sida av körfältet.

På motorväg kan funktionen ”Travel Assist med molndata och assisterat filbyte”* ge aktivt stöd vid filbyte i hastigheter från 90 km/h och snabbare. Om funktionen är aktiverad kan filbytet startas och utföras genom att man trycker på blinkersspaken. Förutsatt att sensorerna inte upptäcker något fordon i bilens omgivning och att den kapacitiva ratten känner av förarens händer, startar bilen då automatiskt omkörningsmanövern och byter fil. Föraren kan när som helst ingripa och ta över kontrollen över bilen.

”Travel Assist med molndata” är också utrustat med förutseende hastighetsreglering* och kurvtagningshjälp. Hastigheten kan anpassas till gällande hastighetsbegränsningar och vägens beskaffenhet, såsom kurvor och rondeller. Om anonymiserade data från andra Volkswagen-bilar finns tillgängliga, kan systemet också ge stöd på vägar med endast en körfältsmarkering – till exempel på landsväg utan körfältsmarkering i mitten.

Nya ”Travel Assist med molndata” finns nu som tillval för alla nyproducerade ID.-modeller i Europa som är utrustade med mjukvaruversionen ID.Software 3.0.

Tydliga och intuitiva displayer

Totalt sett testades flera förarassistansfunktioner av Euro NCAP. Dessa inkluderar standardmonterade system som exempelvis omgivningsövervakningssystemet och bromsassistenten Front Assist samt filhållningsassistenten Lane Assist. Säkerhetsexperterna har även utvärderat komfortassistenterna (vissa som tillval) som exempelvis den förutseende farthållaren ACC, filbytesvarnaren Side Assist och Emergency Assist, som aktiveras om systemet upptäcker passivitet hos föraren.

Dessutom framhävde Euro NCAP de tydliga och intuitiva displayerna i ID.5, i synnerhet tillvalet Head-Up-display med förstärkt verklighet (AR) som visar systemstatus direkt i förarens synfält. På så sätt kan föraren när som helst se vilka system som är aktiva eller vilka system som för närvarande stöder dem.

Riktmärke för bilars säkerhetsnivå

Sedan 1997 har Euro NCAP (European New Car Assessment Program) fungerat som ett strikt riktmärke för nya bilars säkerhetsnivå. Testerna ger konsumenter aktuell information om säkerheten hos populära nya modeller. Under de senaste åren har testprocedurerna och kraven skärpts och utökats.