Volkswagen tar nästa steg med elbilarna ID.3 och ID.4

ID.3 var Sveriges populäraste elbil under 2020. Foto: Volkswagen

Efter en framgångsrik lansering av förkonfigurerade versioner ger Volkswagen nu kunden en större möjlighet att specificera sin nya elbil efter egna önskemål på utrustning.

När Volkswagen lanserade sina första två modeller från den nya helt eldrivna ID.-familjen gjorde man det i begränsade 1st Edition-versioner. Därefter erbjöds sju förkonfigurerade versioner av ID.3 och sex versioner av ID.4 med olika batterikapaciteter och olika inriktningar på utrustning.Upplägget gjorde att kunderna snabbt kunde hitta den modellversion som passade just dem bäst. Lösningen gjorde det också möjligt för fabriken i Zwickau att bygga och leverera bilarna snabbare.

I samband med skiftet till modellår 2022, som nu har genomförts, går man över till ett mer traditionellt erbjudande med grundversioner som sedan kan byggas på med tillval och paket helt enligt egna önskemål.Följande grundversioner erbjuds från och med nu:

ID.3

  • ID.3 Pure Performance

    45 kWh, upp till ca 34 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 150 hk, från 404 900 kr

  • ID.3 Pro Performance

    58 kWh, upp till ca 42 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, från 439 900 kr

  • ID.3 Pro S

    77 kWh, upp till ca 55 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, 4-sitsig, från 469 900 kr (en 5-sitsig version erbjuds mot pristillägg)

ID.4

  • ID.4 Pure Performance

    52 kWh, upp till 34 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 170 hk, från 446 900 kr

  • ID.4 Pro Performance

    77 kWh, upp till ca 51 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, från 509 900 kr

  • ID.4 GTX

    77 kWh, upp till ca 48 mils räckvidd, fyrhjulsdrift, upp till 299 hk, från 565 900 kr

De rekommenderade cirkapriserna gäller innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kronor. Angiven räckvidd är enligt körcykeln WLTP. Batterikapaciteten är netto.Efter att ha valt sin grundversion kan kunden beroende på version sedan välja mellan ett flertal lacker, olika interiörer med utökade färgkombinationer jämfört med lanseringsversionerna, och 18-20-tums lättmetallfälgar (även 21-tums för ID.4).

För att ladda på sin elbil med ytterligare utrustning erbjuds ett flertal paket: Design Exteriör, Assistanspaket, Infotainmentpaket, Komfortpaket och Sportpaket. Både ID.3 och ID.4 har samma paketstruktur och beroende på version kan vissa paket vara standard.

Mer information om tekniska data, standardutrustning och paketens innehåll finns i bilkonfiguratorn på volkswagen.se.

Sedan lanseringen i september 2020 till och med april 2021 har 4 788 nya ID.3 registrerats på den svenska marknaden och sedan februari 2021 till och med april 2021 har 1 557 nya ID.4 registrerats. Detta enligt statistik från BIL Sweden.Modellerna har skrivit svensk bilhistoria genom att vara de första elbilarna som har toppat den totala registreringsstatistiken under en enskild månad – ID.3 i december 2020 och ID.4 i april 2021. ID.3 blev Sveriges mest registrerade elbil under hela 2020 och hittills i år är ID.4 den mest registrerade elbilen på den svenska personbilsmarknaden.

– Vår ambition är att elektrifiera den svenska bilparken och med den framgångsrika lanseringen av ID.3 och ID.4 har vi fått en mycket bra start. Vi är väldigt glada och stolta över att våra nya elbilar tas emot så väl av de svenska bilköparna. Intresset fortsätter att vara högt, inte minst för den nya fyrhjulsdrivna versionen ID.4 GTX, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.