Volvo CE lanserar L120H Electric Conversion
Volvo CE utökar utbudet av medelstora elmaskiner med hjullastaren L120H Electric Conversion.
Som en del av en branschledande ambition att snabbt och tillförlitligt utveckla sitt erbjudande inom elektromobilitet, har Volvo Construction Equipment (Volvo CE) utvecklat en lösning för att konvertera L120-hjullastaren till eldrift – vilket tillgodoser marknadens aptit på mer hållbara lösningar för medelstora maskiner.
20-tonnaren L120H Electric Conversion, som är utvecklad i samarbete med Volvos partner Parker Hannifin och sedan byggts om av koncernens egna bolag CE Engineering Solutions, kommer att bli kommersiellt tillgänglig för utvalda kunder i Europa under 2023. Med den etablerade konventionella maskinen som bas, som fortfarande kommer att erbjudas kunderna, kommer elkonverteringsmodellen att leverera samma prestanda men med fördelen att göra det utan utsläpp.
– Denna modell kommer bli ett efterlängtat tillskott till vårt utbud av elektriska maskiner, där vi sedan tidigare har lyckats väldigt bra med introduktionen av Volvos kompakta eldrivna hjullastare och grävmaskiner, säger Fredrik Askling, produktchef för elektromobilitet på Swecon.
– Innan en bredare utrullning av modellen, så kommer vi att under året sätta ett begränsat antal i drift hos ett mindre antal kunder med verksamhet i lämpliga applikationer. L120H Electric Conversion kommer definitivt att bidra till att sätta ytterligare fart på elektrifieringen av både Volvos produktprogram och vår bransch som helhet.
Ny drivlina, ny affärsmodell
L120H Electric Conversion kommer att finnas tillgänglig i år. Kunderna kommer att dra nytta av en ny affärsmodell, som gör det enkelt att övergå till eldrift.
100 % kraft med 0 % utsläpp
L120H Electric Conversion levererar samma kraftfulla prestanda som sin dieselmotsvarighet, men utan utsläpp och nästan helt tyst drift. Dessa fördelar kombineras för att erbjuda ökad komfort för både föraren och de som arbetar nära maskinen.
Med sina batterier på 240 kWh har maskinen en drifttid på cirka fem timmar i de flesta medeltunga applikationer. I enlighet med Volvos befintliga laddningslösningar beräknas den ladda från 0-100 % på bara 1,5-2 timmar.Med L120H Electric Conversion får kunderna följande funktioner som standard: CDC-spakstyrning (Comfort Drive Control), Load Assist med inbyggd lastindikering samt radardetektering med vårt nya kollisionslindrande system (Collision Mitigation System). Dessutom kommer L120H Electric Conversion att stödjas av dedikerade elektromobilitetsapplikationer som låter föraren se batteri- och laddningsstatus samt förvärma hytten.Beroende på efterfrågan från marknaden ger detta möjligheten att i framtiden konvertera kunders befintliga L120H-hjullastare till eldrift.
Tekniska specifikationer L120H Electric Conversion*
Maskinvikt | 19 000 – 21 600 kg |
Brytkraft | 173,5 kN |
Skopvolym | 2,5 – 9,5 m3 |
Elmotor | Parker GVM310 |
Batterikapacitet (helt paket) | 240 kWh |
Laddningstid (22 kW inbyggd AC-laddare) | 10 – 12 tim |
Laddningstid (150 kW DC-snabbladdare med CCS2-gränssnitt) | 1,5 – 2 tim |
Max. effekt vid | 1 400 varv/min |
…ISO 14396, brutto | 204 kW |
…ISO 9249, SAEJ1349, netto | 204 kW |
Max. vridmoment vid | 1 400 varv/min |
…SAE J1995, brutto | 1 395 Nm |
…ISO 9249, SAE J1349, netto | 1 395 Nm |
Statisk tipplast vid full sväng | 12 300 kg |
Timmergafflar | 1,3-2,4 m2 |
Däck | 23.5 R25, 750/65 R25 |
*Specifikationer och utförande kan ändras utan föregående avisering.