STCC 2023 - Yokohama.

Yokohama förser elektrifierade STCC med högprestandadäck i utökat samarbete

Ledande däcktillverkaren Yokohama förlänger och utökar det framgångsrika samarbetet med STCC inför säsongen 2023 när STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt mästerskap.

– Vi ser fram emot att ta ett historiskt steg framåt tillsammans med STCC i elektrifieringen av mästerskapet där vi kommer att leverera högprestandadäck som möter de ökade kraven både vad gäller prestanda som underhållning, säger Göran Bengtsson, vd för Yokohama Sverige.

– Samarbetet med det mest prestigefyllda racingmästerskapet i Skandinavien ger oss den ultimata marknadsföringsplattformen för våra produkter som förstärks ytterligare med STCC:s unika fokus på elektrifiering, såväl på som bredvid banan.

STCC och Yokohama har samarbetat framgångsrikt med mindre avbrott sedan 2009 under flertalet olika reglementen och förutsättningar.

– Vi är mycket glada över att fortsätta och fördjupa vårt framgångsrika samarbete med Yokohama när vi går in i en ny elektrisk STCC-era, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Yokohamas stora erfarenhet av att utveckla och tillverka däck för såväl motorsport som elektrifierade högprestanda-fordon är en nyckeldel i elektrifieringen av vårt mästerskap från 2023 och framåt.

De nya elektriska STCC-bilarna ställer högra krav på däcken med 550 hästkrafter och vridmoment på 600 Nm som är tillgängligt direkt från start.

Det nya 18-tumsdäcket från Yokohama fungerar i såväl torra som blöta förhållanden och har en betydligt förbättrad livslängd jämfört med tidigare däckmodeller som använts i STCC, något som minskar såväl miljöpåverkan som kostnader för teamen.

Däckets karaktär möjliggör dessutom bättre racing där man lättare kommer att se när de bakhjulsdrivna STCC-bilarna körs på den absoluta gränsen och längre bromssträckor som innebär fler omkörningar.

– De nya däcken gör att de nya STCC-bilarna inte bara är oerhört roliga att köra som förare, de är roliga att titta på som åskådare dessutom då de kommer att ge spektakulär racing – något som är högt prioriterat med det nya elektriska reglementet, säger Alexander Graff, tävlingsansvarig för STCC.

– Jag har kört de elektriska STCC-prototyperna med de nya däcken och det är inga problem att sätta en lång drift i utgången av kurvorna, det är sjukt beroendeframkallande. Man måste verkligen ta fram allt man har för att köra fort, samtidigt som omkörningsmöjligheterna kommer att öka.

STCC-säsongen smygstartar med officiellt försäsongstest på Ljungbyheds Motorbana den 8–10 juni, följt av premiärtävlingen i Falkenberg med Västkustloppet den 8-9 juli. Läs mer här!