På väg mot Dakar: Andreas Roos, Sven Quandt, Julius Seebach. Foto: Audi

Audi elektrifierar öknen

Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.

– Med Dakarprojektet är vi fortsatt trogna vår filosofi inom Audi – att använda ny teknik inom motorsporten som blir banbrytande för framtida serietillverkade bilar. I vår rallyhistoria var det t.ex. quattrodriften. Nu kommer vi testa komponenter för framtida elektriska drivlinor under extrema förhållanden i Dakarrallyt. Samtidigt bjuder vi på spännande upplevelser för våra kunder och fans, säger Julius Seebach, chef för Audi Sport GmbH och ansvarig för alla motorsportaktiviteter inom Audi..

– Dakarprojektet är en enorm utmaning för hela teamet. Vi har en tight tidplan för att omsätta vårt innovativa koncept. Vi är den första biltillverkaren som tar oss an Dakarrallyt med en elektrisk drivlina. Alla i teamet arbetar för högtryck för att bli startklara i tid för 2022 års Dakar, säger Andreas Roos.

Inför Formel E-säsongen 2021 har Audi själva utvecklat en helt ny motorenhet kallad MGU (Motor-Generator-Unit). Den kommer även användas i Dakar – i trippel uppsättning: “Vi kommer att ha en MGU på framaxeln och en på bakaxeln. En tredje MGU fungerar som generator för att ladda högvoltsbatteriet under körning”, säger Roos. “Vi måste givetvis göra vissa modifikationer eftersom öknen har andra utmaningar än i städerna där vi kör Formel E, med lyft, sand och väldigt långa etapper. Men vi kan i grunden bygga vidare på våra erfarenheter från Formel E och även från vårt engagemang i Le Mans med e-tron quattro.”

Audi utvecklar även högvoltsbatteriet själva. I Formel E gäller samma externa batterileverantör och specifikationer för alla teamen. Energin för att ladda batteriet kommer från den fyrcylindriga TFSI-motorn från DTM. “Motorn är otroligt effektiv och state of the art när det gäller vikt och förbrukning”, säger Andreas Roos. “Viktigast är dock att vår drivlina är helt elektrisk. TFSI-motorn används enbart för att ladda batteriet på specialsträckorna. Batteriet måste laddas under körning, eftersom det för närvarande inte finns något alternativ i öknen.” På alla anslutningssträckor räknar Audi med att köra helt eldrivet.

– Dakar är unikt och ett av de sista stora äventyren i världen. Jag är övertygad om att en biltillverkare kan vinna mycket på att delta i Dakarrallyt, speciellt om du väljer en innovativ väg som Audi med elektrisk drivlina, säger Sven Quandt, som med sitt Q Motorsport team deltar i satsningen tillsammans med Audi Sport..

– En bra partnerstrategi är avgörande för framgången inom motorsport. Med Q Motorsport har vi en partner med bevisad Dakar-erfarenhet. I maj planerar vi att presentera vår föraruppställning som är minst lika viktig, säger Julius Seebach.

Den första prototypen till Dakarrallyt byggs för närvarande hos Audi Sport i Neuburg, nära Ingolstadt. Utrullningen är planerad till slutet av juni, följd av världspremiären i juli. Därefter är en intensiv testperiod inplanerad innan Audis första insats i Dakarrallyt står på programmet i januari 2022.