Bild: Ford

Ford Ranger PHEV lanseras som laddhybrid

Ford lanserar nu Ranger PHEV, den första laddhybrid-pickupen i Europa, med kraftfull prestanda och eldrift för upp till 45 km.

Ford har nu öppnat för beställningar av den helt nya Ranger PHEV i Sverige, som blir den första laddhybrid-pickupen i Europa. Den nya modellen, med en räckvidd på över 45 kilometer i eldrift, kombinerar Fords 2,3-liters EcoBoost-bensinmotor med en elmotor på 102 hk och ett 11,8 kWh batteri. Med en total effekt på 280 hästkrafter och ett vridmoment på upp till 690 Nm, levererar Ranger PHEV mer kraft än någon annan serietillverkad Ranger.

Startpriset för Ford Ranger PHEV är 595 200 kr exkl. moms för Double Cab XLT-versionen, och produktionen inleds i början av 2025 med planerade leveranser till våren. Modellen erbjuder samma imponerande lastkapacitet och terrängegenskaper som Ranger-serien är känd för, med möjlighet att bogsera upp till 3 500 kg och lasta upp till ett ton. Samtidigt sänker laddhybriddrivlinan både bränsleförbrukning och utsläpp, vilket ger lägre total ägandekostnad (TCO) jämfört med dieseldrivna versioner.

Ranger PHEV introducerar även Pro Power Onboard-teknologi, som gör det möjligt att driva verktyg och utrustning på upp till 6,9 kW direkt från bilens batteri. Detta gör modellen perfekt för arbetsplatser och campingäventyr där tillgång till el är begränsad.

Med Fords nya laddhybrid-drivlina och fyrhjulsdrift visar Ranger PHEV att framtidens pickup inte bara handlar om kraft, utan även om hållbarhet och mångsidighet.