Mercedes-Benz E-Klass All-Terrain. Bild: Mercedes-Benz

Ny Laddhybridversion av E-Klass All-Terrain

Nu är det officiellt: den populära E-Klass All-Terrain från Mercedes-Benz, känd för sin förhöjda markfrigång och fyrhjulsdrift, kommer nu i en laddhybridversion. Det är första gången den här modellen erbjuds med både förbränningsmotor och eldrift. Säljstarten i Sverige är nu inledd och bilen är särskilt anpassad för de utmanande förhållanden som råder längs landets snöiga och leriga vägar.

E-Klass All-Terrain kommer i tre olika utföranden, alla med 4MATIC fyrhjulsdrift och AIRMATIC luftfjädring som standard. Instegsmodellen E 220 d 4MATIC All-Terrain har ett startpris på 669 900 kronor och en dieselmotor med 197 hästkrafter.

Den nya laddhybriden, E 300 de 4MATIC All-Terrain, stjäl dock strålkastarljuset med sin imponerande räckvidd på nästan 10 mil (97 km) på enbart eldrift. Dessutom, den här modellen har en energisnål dieselmotor, och enligt WLTP-standard förbrukar den endast 0,6–0,9 l/100 km. Priset för denna innovativa modell startar på 765 900 kronor.

För de som söker ännu mer kraft finns toppmodellen E 450 4MATIC All-Terrain, som kommer med en 3-liters rak bensinsexa som levererar 381 hk och 500 Nm i vridmoment. Priset för den här modellen börjar på 862 900 kronor.

“Alla de tre modellerna börjar levereras till Sverige i vinter,” bekräftar företaget, vilket förmodligen kommer att glädja de som är på jakt efter en ny bil inför de kommande månadernas utmanande körförhållanden.

Med lanseringen av den nya laddhybriden, tar Mercedes-Benz ett steg närmare en mer hållbar och miljövänlig bilflotta, samtidigt som de erbjuder en robust och pålitlig bil för den svenska marknaden.