Renault Rafale E-tech 4×4 300 hk lanseras
Renault har avslöjat den nya laddhybriden Rafale E-tech 4×4 300 hk, en kraftfull och energisnål modell som kombinerar en förbränningsmotor med en elmotor och ett 22 kWh batteri. Med denna kombination siktar Renault på att erbjuda en bil som är både miljövänlig och prestandainriktad, vilket gör den idealisk för vardaglig pendling och längre resor.
Fyrhjulsdrift och avancerad teknik
Rafale E-tech 4×4 är utrustad med en elmotor på bakaxeln som ger bilen permanent fyrhjulsdrift. Detta system, styrt av Renaults E-tech teknologi, anpassar kraftfördelningen automatiskt beroende på körförhållandena och valt körläge via Multi-Sense-systemet. Vridmomentet kan variera från 100% framhjulsdrift till 100% bakhjulsdrift, vilket optimerar greppet och stabiliteten under olika vägförhållanden. Vid hastigheter upp till 70 km/h är framhjulsdriften dominerande, medan bakhjulsdriften tar över vid högre hastigheter.
Renault har också inkluderat den senaste avancerade tekniken och säkerhetssystemen i Rafale för att maximera prestanda och säkerhet. Den nya Atelier Alpine-versionen av Rafale har ett finjusterat chassi och ett intelligent självjusterande fjädringssystem med förutseende kamera, som erbjuder en oöverträffad körupplevelse. Designmässigt sticker Atelier Alpine-versionen ut med sin Satin Summit Blue exteriörfärg och 21-tums hjul med Continentaldäck, samt interiöra detaljer i Alpine-blått.
Effekt och prestanda
Rafale E-tech 4×4 har en kombinerad effekt på 300 hk från en förbränningsmotor och tre elmotorer. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 6,4 sekunder och från 80 till 120 km/h på bara 4,0 sekunder. Bränsleförbrukningen är imponerande låg, med 0,7 l/100 km med fulladdat batteri och 5,8 l/100 km med tomt batteri enligt WLTP.
Laddning och räckvidd
Det 22 kWh stora batteriet kan laddas till 80% på 2 timmar och 10 minuter, och till 100% på 2 timmar och 55 minuter. I helelektriskt läge erbjuder Rafale en räckvidd på upp till 10 mil, medan den totala räckvidden, med fullt batteri och tank, sträcker sig upp till 100 mil. Föraren kan också justera bilens inställningar för komfort, dynamik och sport genom Chassis Control-systemet, tillgängligt i alla körlägen utom vinterläget.
Renault Rafale E-tech 4×4 300 hk är planerad att lanseras under senare delen av 2024. Svenska specifikationer och priser kommer att presenteras under tredje kvartalet 2024. Med sin kombination av hög prestanda och modern hybridteknik erbjuder Rafale en flexibel och effektiv körupplevelse, anpassad för både vardag och längre resor.