Volkswagens första eldrivna sedanmodell ID. AERO

vw elbilar
Värlsdpremiär för den eldrivna sedanen ID. AERO. Bild: Volkswagen

Progressiv, elegant och aerodynamisk design som ger generösa utrymmen invändigt: Med världspremiären av konceptbilen ID. AERO i Kina ger Volkswagen en försmak av märkets första helt eldrivna sedanmodell.

Lanseringen av den produktionsklara versionen för den kinesiska marknaden förväntas ske under andra halvåret 2023. Den framtida modellen ska erbjudas i segmentet sedaner i den övre mellanklassen. Under 2023 planerar Volkswagen även att starta produktionen av en europeisk version i Emden, Tyskland.

– Konceptbilen ID. AERO ger oss en inblick i nästa medlem av ID.-familjen. En bil med en emotionell och samtidigt mycket aerodynamisk design, en räckvidd på mer än 600 kilometer, ett utomordentligt utrymme samt en premiuminteriör, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.

– Genom vår strategi ACCELERATE driver vi i hög takt på elektrifieringen av vårt modellutbud. Efter ID.4 blir denna modell vår nästa världsbil för Europa, Kina och USA, fortsätter Brandstätter.

Konceptbilen är nästan fem meter lång. Det sluttande taket i coupéstil bidrar till att uppnå ett luftmotståndsvärde på endast 0,23. Volkswagens modulbaserade elbilsplattform (MEB) möjliggör dessutom korta överhäng, lång hjulbas och en ovanligt rymlig interiör.ID. AERO har ett kraftfullt litiumjonbatteri med ett nettoenergiinnehåll på 77 kWh.

Tack vare samspelet mellan effektiv drivning och de mycket goda aerodynamiska egenskaperna uppnår ID. AERO en räckvidd på upp till 620 km (WLTP).Film: världspremiären av ID. AERO

Elbilsoffensiv i Kina

Med den nära produktionsklara studien ID. AERO skyndar Volkswagen på elbilsoffensiven i Kina inom ramen för sin ACCELERATE-strategi. Efter ID.3, ID.4 och ID.6 blir den serietillverkade versionen av ID. AERO den fjärde helt eldrivna modellen i Kina, och förväntas bli tillgänglig under andra halvåret 2023. Där ska det finnas två versioner – en för varje joint venture. Med hjälp av regionstrategin vill Volkswagen bli den ledande leverantören av elbilar på den kinesiska marknaden. Redan år 2030 ska minst varannan bil som säljs i Kina vara en elbil.Volkswagens elektrifieringsoffensiv ”Way to Zero” är global. Den produktionsklara versionen av ID. AERO blir den nya toppmodellen i ID.-familjen och kommer förutom i Kina även att erbjudas i Europa och Nordamerika.

Elegant design präglad av aerodynamik, ljuslist runtom och speciell metalliclack

ID.-familjens formspråk överförs nu för första gången på en sedan i segmentet för den övre mellanklassen. Tack vare det aerodynamiskt utformade front- och takpartiet strömmar fartvinden optimalt. Det lätt indragna bakpartiet med spoilerkant lugnar luftströmmen. De sportiga 22-tums tvåfärgade fälgarna är utformade i samma stil som en turbin.Klassiska dörrhandtag ersätts av belysta pekytor som ytterligare minskar luftmotståndet. Den markerade tornadolinjen och det sluttande taket präglar sidodesignen. Linjeföringen ger den eldrivna sedanen ett flackare utseende och en mer sportig framtoning.Konceptbilen ID. AERO är lackad i Polar Light Blue Metallic – en ljus metallicton vars färgpigment skapar ett gyllene skimmer när ljuset träffar den. Taket går i högblankt svart som kontrast till övriga karossen.Fronten präglas av för ID.-familjen en karakteristisk bikakestruktur (“ID. Honeycombs”). Den är horisontellt tvådelad i stötfångaren och är stilbildande för ID. AERO-designen. ID. AERO har dessutom en smal ljuslist runtom till vänster och höger om den belysta VW-logotypen och ovanför de innovativa IQ.LIGHT – LED Matrix-strålkastarna tvärs över frontpartiet och in i framskärmarna. Visuellt fortsätter ljuslisten utmed sidan med några avbrott. Det dominanta bakpartiet har en iögonfallande mörk ljuslist och LED-bakljuskluster med bikakestruktur som utstrålar exklusivitet.

ID. AERO visar MEB-plattformens potential

ID. AERO demonstrerar flexibiliteten hos Volkswagens elbilsplattform MEB som kan anpassas för bilar i olika former och storlekar. Från kompakta crossovers till suvar, en minibuss och en rymlig sedanmodell – MEB kan användas i alla segment och gör det möjligt för ID. AERO att lanseras i mellanklassens sedansegment. MEB möjliggör också långa räckvidder, maximal digital uppkoppling och kapacitet för over-the-air-uppdateringar.

Produktion av den europeiska versionen i Emden

Den produktionsklara versionen av ID. AERO för Europa förväntas rulla ut ur fabriken i tyska Emden år 2023, och på ett avgörande sätt bidra till att elektrifiera modellprogrammet och minska koldioxidutsläppen från nya bilar.

* ID. AERO: Bilen är en konceptbil och erbjuds ännu inte till försäljning.** Prognosräckvidd för körning genom cyklerna enligt Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) på rulldynamometer (ingen seriestandard). WLTP-räckviddsvärden kan avvika beroende på utrustning. Den faktiska räckvidden skiljer sig i praktiken beroende på körstil, hastighet, användning av komfort-/extraförbrukare, yttertemperatur, antal passagerare/lastkapacitet och topografi.