Team Audi Sport siktar på pallplats i Dakarrallyt. Bild: Audi

Audi siktar på pallplats i Dakarrallyt

Att revolutionera sporten på ett energieffektivt sätt och samtidigt vara bland de bästa. Det är ingen liten uppgift som Audi har företagit sig inför den andra starten med RS Q e-tron i Dakarrallyt.

Rolf Michl, chef för Audi Sport, har satt upp ett tydligt mål för Team Audi Sport. Efter fyra etappsegrar på första försöket i januari 2022 är målsättningen nu att ta en pallplats i totalresultatet för ökenrallyt som körs den 31 december till den 15 januari. Den innovativa prototypen som är utrustad med elmotor, energiomvandlare och högspänningsbatteri utsågs nyligen till Racecar Powertrain of the Year av en expertpanel från magasinet Race Tech.

Med start på nyårsafton kommer Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och Carlos Sainz/Lucas Cruz att mäta sig mot konkurrenterna i en prolog och 14 efterföljande etapper där 70 procent av sträckan i Saudiarabien är ny för teamen. Arrangerande ASO har ökat de sportsliga kraven avsevärt: Etapperna mellan Röda havet och Persiska viken är 35–50 mil längre och med högre svårighetsgrad jämfört med förra året. Sträckan som kallas Empty Quarter med sina tornhöga sanddyner är särskilt krävande.

– Vi känner en sportslig anspänning, men är samtidigt väl förberedda inför rallyt. Vår bil är väldigt tillförlitlig. Förbättringarna är avsevärda jämfört med första generationen av RS Q e-tron. Våra processer är också mycket mer finslipade. Vårt mål är en pallplats. Vi har förberett så grundligt som möjligt, men alla externa faktorer är fortfarande oförutsägbara. Vi kommer att uppleva dem först under själva Dakarrallyt, säger Rolf Michl, Motorsport-chef på Audi.

Finslipad evolution av Audi RS Q e-tron körs på el och förnybart bränsle

Alla tre förarteamen kommer till start med en avsevärt förbättrad evolution av Audi RS Q e-tron. Den är typgodkänd i T1-U-kategorin, som sedan 2022 banat vägen för en framtid i maratonrallyt med lägre utsläpp. Fram- och bakaxeldrivningen är elektrisk där elmotorerna får sin energi från ett högspänningsbatteri. En högeffektiv energiomvandlare bestående av en fyrcylindrig turbomotor och en extra motorgeneratorenhet (MGU) laddar batteriet och tankas nu för första gången med s.k. reFuel. Bränslet baseras på biogena växtdelar som inte konkurrerar med livsmedel och bidrar till att minska CO2 -utsläppen med över än 60 procent.

Inget lämnat åt slumpen hos Audi Sport i Neuburg

– I förberedelserna inför världens tuffaste rally har vi inte lämnat något åt slumpen. Vi har lärt oss mycket vid rallyn och tester under vårt första år och har implementerat allting konsekvent – tekniskt, logistiskt och organisatoriskt. Det nära samarbetet mellan Audi Sport, förare, codriver och Team Q Motorsport har lönat sig och löper väldigt smidigt, säger Uwe Breuling, chef för Vehicle Operations.

Under omfattande tester och ett rally i oktober, visade den andra generationen av RS Q e-tron både tillförlitlighet och prestanda. ”Vi testade de ombyggda bilarna i detalj i Neuburg och gav förare och passagerare en chans att köra dem igen, säger Arnau Niubó Bosch, Project Manager Vehicle Deployment. ”Våra ingenjörer instruerade Mattias, Emil, Stéphane, Edouard, Carlos och Lucas i tekniken så att de kan åtgärda eventuella skador själva under etapperna. Med 15 tävlingsdagar kan en enda dålig dag innebär förlorade chanser.”

Mattias Ekström och Emil Bergkvist snabbast 2022

Mattias Ekström, förra årets bästa Audi-förare på nionde plats, berömmer teamet: ”Detaljer i cockpit, våra set-up-planer, instruktionerna, övningar på däckbyten, sökandet efter det optimala. Vi har verkligen gjort ett grundligt jobb. Detaljbeslut om till exempel val av fjädrar gör vi beroende på rutten, om vi kör på stenig mark eller i sand.” Hans codriver Emil Bergkvist noterade ett tydligt steg framåt i Marocko: – Vi förstod vår roadbook bättre där. Det gör att vi kan köra på en högre nivå och bli mer konstanta. Vi har också utarbetat en bra strategi för rallyt tillsammans med ingenjörerna.”

35:e gången för rekordhållaren

Stéphane Peterhansel, rekordinnehavare i Dakarrallyt med 14 segrar, kommer att tävla i ökenklassikern för 35:e gången. – Vi har vunnit självförtroende under året, säger fransmannen. ”Bilens hållbarhet är mycket bra. Det är märkbart mindre stress i hela teamet. Tre parametrar gör skillnaden: tekniken, prestandan hos oss som är förare och hos co-pilot. Jag förväntar mig mycket starka konkurrenter från Toyota och BRX.” Edouard Boulanger delar sin förares åsikter och håller samtidigt ett öga på konkurrenterna: ”Vi är i en helt annan situation än för ett år sedan. Stämningen i teamet är annorlunda, alla känner till Dakar nu. Atmosfären är den bästa. Men konkurrenterna har också nya specifikationer i sina bilar. Vi känner inte till de nya styrkeförhållandena än.”

Carlos Sainz hoppas på topplacering

Trefaldige Dakarvinnaren Carlos Sainz fokuserar på teamets märkbara utveckling på mycket kort tid: – Man kan inte jämföra dagens situation med den för ett år sedan. Erfarenheterna med den nya bilen hjälper mycket, så våra mål förändras också. Under 2022 var vi försiktiga och nu hoppas vi att vi kan tävla om toppen. Den största utmaningen är fortfarande själva Dakar. Varje dag bjuder på överraskningar.” Hans andreförare Lucas Cruz känner sig väl förberedd: ”Vi har lärt känna den nya bilen i detalj så att vi själva kan reparera den om det behövs. För oss blir etapperna i Empty Quarter höjdpunkten. Vi har ett lång Dakar framför oss med fler dagar i öknen.”

Teamchefen ser fram emot krävande och riktigt höga sanddyner

Sven Quandt från Q Motorsport sammanfattar sin mångåriga erfarenhet som förare och teamchef: ”I år var vi klara i tid och skickade iväg bilarna med båt. För ett år sedan var vi tvungna att skicka dem med plan, så sent var det. Efter transporten är det dock fortfarande mycket förberedelse som måste göras – bland annat med FIA och planering för Dakar. Även om vi har tillförsikt, kan du aldrig vara för självsäker i Dakar. Det handlar inte bara hur bilarna och människorna presterar, utan också om tur. Och det kan man inte förutsäga. Men vi är väl förberedda. I år består sträckan av riktigt höga sanddyner igen, förra året var sanddynpassagerna ganska enkla. Rallyt kräver mycket av oss alla: Det varar i två veckor, men från det ögonblick vi anländer är vi i öknen i tre veckor. Det återstår att se hur bra våra motståndare är. Ingen av dem visade sin fulla kapacitet 2022. Kanske ser vi inte riktigt vem som är hur stark förrän två, tre eller fyra dagar in i januari.”

Direktrapporter och mer information

Audi kommer att rapportera från 2023 års Dakarrally via sina egna kanaler Audi Official och Audi Sport i sociala media (Facebook och Instagram) och kommer även att fortsätta med sitt framgångsrika videoformat – ”Inside Dakar” – på Facebook och Audi MediaTV. Aktuella intervjuer med förare, co-pilot och teamet ger direktrapporter från de dagliga etapperna. Information om etapperna, dagliga wiki-bakgrundsvideor med information värd att känna till och bakom kulisserna erbjuder en komplett mix av sportunderhållning och information. Media hittar omfattande material på Audi MediaCenter med högupplösta bilder, videos, fakta, infografik samt en preliminär rapport, en delrapport på vilodagen och en slutrapport. Eurosport följer dessutom Dakarrallyt som vanligt med sin dagliga täckning.

Se fler bilder och filmer här