Nu har AMG-versionerna av senaste generationens GLC SUV från Mercedes-Benz visats. Bild: Mercedes

Mercedes-Benz lanserar två elektrifierade versioner av nya AMG GLC SUV

Mercedes-Benz introducerar två nya versioner av sin senaste generation AMG GLC SUV, som båda kombinerar en 2.0-liters bensinmotor med eldrift, men var och en på sitt unika sätt.

Den första modellen, GLC 43 4MATIC, erbjuder en rak fyra 2.0-litersmotor med en elektrisk turbo, som levererar 421 hk (310 kW). Dessutom ger den remdrivna startmotorn/generatorn bilen 14 extra hästkrafter i låga hastigheter, och kan användas för utsläppsfri ”segling” vid landsvägsfart och nedför exempelvis garagerampar.

Med AMG:s egen fyrhjulsdrift och en våtkopplingsväxellåda, samt bakaxelstyrning och AMG RIDE CONTROL fjädring, är GLC 43 4MATIC utformad för att leverera en överlägsen körupplevelse. Bilen kan accelerera från 0-100 km/h på 4,8 sekunder, med en toppfart begränsad till 250 km/h, och ett bränsleförbrukning från 9,8 l/100 km.

Den andra modellen, GLC 63 S E PERFORMANCE, är ett teknologiskt mästerverk. Dess rak fyra 2.0-litersmotor på 476 hk (350 kW) kombineras med en 204 hk (150 kW) elmotor, som direkt driver bakaxeln. Detta ger bilen både en extremt snabb respons och en utmärkt viktfördelning.

Systemeffekten hos GLC 63 S E PERFORMANCE når upp till 680 hk (500 kW), med ett totalt vridmoment på 1020 Nm. Dess 6,1 kWh batteri, utvecklat av AMG i Affalterbach, har individuell kylning för alla battericeller. Batteriet är designat för snabba effektökningar och snabb återladdning via regenerativ bromsning, men kan även laddas via kabel med en 3,7 kW ombordladdare.

Trots att elmotorn primärt är utformad för prestanda, kan den också användas för tyst och utsläppsfri körning på ren el upp till ungefär 12 km. Denna modell kan accelerera från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, har en toppfart begränsad till 275 km/h och en bränsleförbrukning på 7,5 l/100 km.

De nya Mercedes-AMG GLC SUV-modellerna förväntas börja säljas efter sommaren.