Transporternas elektrifiering kräver samverkan
Elektrifieringen av transportsektorn ställer nya krav på samverkan mellan energi- och transportsystem. Utmaningar väntar, särskilt för tunga fordon och infrastruktur.
Elektrifieringen av transportsektorn är i full gång och utmanar traditionella gränser mellan energi- och transportsystem. Trafikanalys lyfter i sina senaste rapporter fram att en storskalig elektrifiering inte bara kräver tekniska lösningar, utan också en nära samverkan mellan olika samhällssektorer. Dessa system, som tidigare fungerat separat, står nu inför behovet av integration för att möjliggöra en hållbar utveckling.
Trots att antalet elfordon i trafik ökar, pekar analyser på en viss avmattning för nyregistreringar. Framför allt ser privatleasingkunder ut att välja bort elbilar under 2024. Samtidigt går spridningen av elbilar på andrahandsmarknaden långsamt, och nya användargrupper har inte tillkommit i någon större utsträckning de senaste åren. Detta kan leda till en tillfällig inbromsning i elektrifieringen av personbilsflottan, även om trenden på längre sikt förväntas återhämta sig.
Laddinfrastrukturen för personbilar har däremot utvecklats kraftigt, vilket skapar en stabil grund för den fortsatta elektrifieringen. Utmaningen framöver ligger i elektrifieringen av tunga vägfordon samt sjö- och luftfart, områden som kräver riktade styrmedel och incitament för att uppnå målen till 2045.
Ett särskilt intressant perspektiv är hur elektrifieringen påverkar samhällstjänster och infrastruktur. I glesbygdsområden där hemmaladdning dominerar kan drivmedelsstationer få minskad efterfrågan, vilket även kan påverka andra tjänster som paketutlämning och livsmedelsförsäljning. Samtidigt måste Sveriges elproduktion nästan fördubblas för att möta det ökade behovet av elektricitet. Även om transportsektorn står för en mindre del av detta behov, innebär den förändrade elanvändningen att transportsektorn blir en viktig del av samhällets övergripande elförsörjning.
Lisa Eriksson, projektledare på Trafikanalys, understryker att elektrifieringen kan öka konkurrenskraften för vägtrafik och samtidigt innebära utmaningar för andra transportsektorer, som sjöfart och godshantering vid hamnar. Vidare lyfts potentialen för fordonsbatterier som en samhällsresurs vid exempelvis längre strömavbrott – en fråga som behöver utvecklas ytterligare i takt med den växande fordonsflottan.
Rapporterna från Trafikanalys ger en tydlig bild av nuläget och vilka strategiska vägval som måste göras för att Sverige ska lyckas med omställningen till ett helt elektrifierat transportsystem.