Med SOLTERRA, märkets första helt batteridrivna elbil att lanseras globalt, har Subaru som målsättning att överträffa kundernas förväntningar på en batteridriven elbil och göra den till ett så praktiskt fordon att kunderna kan känna sig trygga och bekväma i att välja det som utgör hörnstenen i Subarus kommande elbilsprogram. Bild: Subaru
Världspremiär för Subarus första globala elbil SOLTERRA
Med SOLTERRA, märkets första helt batteridrivna elbil att lanseras globalt, har Subaru som målsättning att överträffa kundernas förväntningar på en batteridriven elbil och göra den till ett så praktiskt fordon att kunderna kan känna sig trygga och bekväma i att välja det som utgör hörnstenen i Subarus kommande elbilsprogram. Som en SUV från Subaru har Subarus utgångspunkt även varit att skapa ett fordon som nuvarande Subaru-ägare känner igen som en äkta Subaru.
Genom att kombinera de egenskaper en batteridriven elbil erbjuder med den värdegrund om njutning och sinnesro som Subaru har odlat under många år är SOLTERRA konstruerad som en autentisk SUV i en miljövänlig förpackning som tryggt kan användas på samma sätt som Subarus övriga SUV-modeller.
Exteriör och interiör
- Den sömlöst utformade grillen med sex hörn signalerar energieffiktiviteten hos en batteridriven elbil. I längsled utgår karossens formgivning från denna hexagon och skärmar som kraftfullt sväller ut mot sidorna för att ge ett tydligt intryck av robust SUV.
- En lågt liggande instrumentpanel med högt placerade instrument, en nyhet i en Subaru, är utformad för att vara synliga över ratten vilket bidrar till en rymlig interiör atmosfär.
e-SUBARU Global Platform
- Genom att utnyttja våra erfarenheter med den högt ansedda Subaru Global Platform har vi tillsammans med Toyota Motor Corporation utvecklat e-Subaru Global Platform som en dedikerad plattform för batterielektrisk drift.
- Som en direkt följd kan e-Subaru Global Platform erbjuda en körupplevelse med överlägsna vägegenskaper i form av hög stabilitet och ett förutsägbart väguppträdande som reagerar linjärt på förarens rattrörelser.
- Batteristackar med hög kapacitet är placerade under golvet och utnyttjar dessa som en bärande del av konstruktionen, vilket har gett en låg tyngdpunkt samt gör karossen extra stark och vridstyv.
Köregenskaper / AWD-system
- SOLTERRA har konstruerats med ett nytt framdrivningssystem där hjulen på främre och bakre axlarna drivs med separata motorer. Genom den gedigna sakkunskap SUBARU över åtskilliga årtionden har ackumulerat inom området fyrhjulsdrift och exakt kontroll över drivhjulen, har elmotorernas respons och flexibilitet med avseende på kraftfördelning mellan främre och bakre hjulparen utnyttjats för att utnyttja alla fyra hjulens grepp till fullo för en körupplevelse som ingjuter självförtoende och känsla av trygghet.
- Som SUBARUS övriga SUV-modeller är SOLTERRA utrustad med kontrollsystemet X-MODE AWD vilken förstärker upplevelsen av säkerhet vid körning på grövre underlag. Genom den tillagda funktionen Grip Control möjliggörs bibehållen stabilitet vid konstant fart vilket ytterligare förstärker körförmågan på grovt underlag.
Säkerhet
- Genom en skelettiserad utformning av karossens komponenter har materialens hållfasthetsegenskaper utnyttjats maximalt. Därigenom har SOLTERRA på samma gång kunnat uppnå såväl optimal viktreducering som överlägsen krocksäkerhet.
- I händelse av en kollision fördelas krockvåldet genom strukturen ut till de många skelettiserade komponenterna som tillsammans absorberar energin effektivt. De skyddar inte bara de färdande i bilen utan även komponenterna i bilens högspänningssystem.