Volvo XC40 Recharge P8 AWD i Glacier Silver. Foto: Volvo

Alla helt elektriska Volvo-modeller kommer endast att kunna köpas online

Volvo Cars förändrar i grunden hur och var man möter sina kunder, och kommer därför att ändra sin traditionella affärsmodell och starta direkt försäljning till kunderna online.

Målet är att vara ett helt elektriskt bilföretag senast 2030, och man kommer att lansera en helt ny familj av elbilar de närmaste åren – som alla endast kommer att kunna köpas online.

Som en del av den nya kommersiella strategin kommer Volvo Cars att investera kraftigt i sina försäljningskanaler online, drastiskt minska komplexiteten i sitt produkterbjudande med transparenta och fasta prissättningsmodeller.

Kombinerat med onlineförsäljningen kommer Volvo Cars att fokusera på ett komplett, bekvämt kunderbjudande, allt under namnet Care by Volvo.

– Framtiden för Volvo Cars definieras av tre pelare: elektrisk, online och tillväxt, säger Lex Kerssemakers, chef för global commercial operations. – Vi vill erbjuda våra kunder trygghet och ett bekymmersfritt sätt att ha en Volvo. Förenkling och bekvämlighet är nyckeln till allt vi gör.

Strategin är inriktad på det snabbast växande segmentet i den globala bilindustrin: marknaden för premium-elbilar. Volvo Cars har åtagit sig att bli en ledare inom detta segment och kommer att fokusera på att endast utveckla elbilar framöver.

Samtidigt som Volvo Cars gör stora investeringar i online-försäljningsplattformar, kommer man att bygga starkare kundrelationer tillsammans med sina återförsäljare. De fortsätter att vara en viktig del av kundupplevelsen och kommer att fortsätta att ansvara för en mängd viktiga tjänster.

– Online och offline måste integreras helt och hållet, tillägger Lex Kerssemakers. – Oavsett var kunden befinner sig på sin resa – online, i ett showroom, i en Volvo Studio, eller körandes sin bil – behöver kundupplevelsen vara top notch.

Care by Volvo, tills nyligen känt som namnet för Volvo Cars prenumerationstjänst, kommer att utökas till ett bredare kunderbjudande som syftar till att öka bekvämligheten.

När du köper en elektrisk Volvo online kommer den med ett bekvämt care-paket innehållandes sådant som service, garanti, vägassistans samt försäkring där detta finns tillgängligt, och hemladdningsalternativ.

I sin flaggskeppsbutik online, volvocars.com, kommer företaget radikalt förenkla processen för, och minska antalet steg som ingår när du tecknar dig för en ny elektrisk Volvo.

Kunderna kommer att kunna välja mellan attraktiva, förkonfigurerade elektriska Volvo-bilar som är redo för enkel och praktisk beställning och med snabb leverans.

Ytterligare bekvämlighet och förenkling erbjuds genom transparenta och fasta prissättningsmodeller. Detta eliminerar behovet av förhandlingar och bygger förtroende.