Ampere lanserar avancerad LFP-batteriproduktion

Bild: RN Nordic

Ampere, Renaults elbilsdivision, introducerar innovativa LFP-batterier (litium-järnfosfat) för att komplettera de befintliga NCM-batterierna (nickel-mangan-kobolt). Denna strategi syftar till att skapa en robust europeisk värdekedja, vilket inte bara ökar effektiviteten utan också garanterar konkurrenskraftiga priser. I samarbete med LG Energy Solution, introducerar Ampere den banbrytande ”Cell-to-Pack” (CTP) teknologin, vilket innebär en världspremiär för en ny typ av batteripåse.

Med denna nya teknologi kan Ampere erbjuda längre räckvidd för sina elbilar genom att integrera fler celler och därmed mer energi i varje batteri. Genom att minska kostnaderna för batterier med cirka 20% från och med början av 2026, strävar Ampere efter att förbättra sina marginaler och minska produktionskostnaderna.

För att säkerställa bästa möjliga konkurrenskraft för sina fordon tillverkade i Europa, samarbetar Ampere med LG Energy Solution och CATL för att etablera en integrerad värdekedja på den europeiska kontinenten. Dessa partners kommer att förse Ampere med LFP-batterier, som kommer att användas i flera modeller av Renault och Alpine, och kommer att täcka batteribehoven fram till 2030.

Ampere samarbetar med fyra ledande batteripartners för att utveckla nya batterityper i en snabbt föränderlig miljö. Dessa partners inkluderar:

  • AESC Envision: Belägen i Ampere ElectriCity-navet i Douai, Frankrike, för NCM-batterier.
  • CATL: För LFP-teknik, med tillverkning i deras fabrik i Ungern.
  • LGES: För både NCM- och LFP-batterier, tillverkade i deras fabrik i Polen.
  • Verkor: För NCM-teknik, med produktion i deras gigafabrik i Dunkerque, Frankrike.

Alla batterier kommer att monteras vid Ampere ElectriCity i Frankrike, specifikt i Assembly Battery Shop i Douai-fabriken.