eActros 600 testas i vinterkyla

Mercedes-Benz eActros 600 har genomfört en 6 500 km lång vintertestturné genom Nordeuropa. Testet bekräftar lastbilens effektivitet och praktiska användbarhet även i sträng kyla.
Mercedes-Benz fortsätter att sätta sin helelektriska fjärrlastbil, eActros 600, på prov i verkliga förhållanden. Den senaste testturnén tog två nästan produktionsklara prototyper genom ett 6 500 kilometer långt vintertest i Nordeuropa. Syftet var att utvärdera lastbilens prestanda, energieffektivitet och praktiska användbarhet i sträng kyla och utmanande vägförhållanden. Resultatet? Elektriska lastbilar kan prestera stabilt även när termometern visar minusgrader.
Test i tio länder och extrema temperaturer
Testet, som pågick i 16 dagar, startade i Wörth am Rhein i Tyskland och gick via Danmark, Sverige och Finland upp till polcirkeln. Därefter fortsatte rutten genom Baltikum, Polen, Tjeckien och Österrike innan lastbilarna återvände till Tyskland. Under resan utsattes fordonen för temperaturer mellan -18 och +9 grader och körde med en totalvikt på 40 ton.
– Vi är inte bara intresserade av hur eActros 600 energiförbrukning ser ut i olika vinterförhållanden, utan framför allt är det våra kunder och förare som vill veta detta. Vi är mycket nöjda med testresultaten. De visar att eActros 600 kan vara både effektiv och bekväm att köra i europeiska vinterförhållanden, säger Christof Weber, chef för global testning på Mercedes-Benz Trucks.
Energiförbrukning och aerodynamik i kyla
Vinterväglag och låga temperaturer innebär alltid ökade utmaningar för fordonens energiförbrukning. Jochen Gottstein, testchef för energiförbrukning och räckvidd på Daimler Truck, förklarar att kall luft ökar luftmotståndet och därmed energiförbrukningen. Dessutom har vinterdäck ett högre rullmotstånd, vilket ytterligare påverkar räckvidden.
En analys av en specifik teststräcka visade att energiförbrukningen ökade med cirka 25 procent vid körning på snöfri väg och med energieffektivitetsklass B-däck, jämfört med sommarkörning på däck i klass A. Vid körning på snötäckta och isiga vägar steg förbrukningen med nästan 50 procent.
Trots detta påverkades inte räckvidden nämnvärt av kupéuppvärmning. Testförarna höll temperaturen i hytten på 21 grader dagtid och 19 grader nattetid, vilket endast minskade räckvidden med 2–5 procent.
Laddinfrastruktur – en fortsatt utmaning
Under testresan laddades eActros 600 vid offentliga laddstationer, men tillgången på lämpliga laddpunkter för lastbilar är fortfarande begränsad. Gottstein lyfter fram att moderna laddparker i Skandinavien börjar anpassas för elektriska lastbilar, men att det fortfarande är en utmaning att hitta stationer där släpet inte behöver kopplas bort.
För att underlätta laddningen används den nya appen Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0, som ger förarna realtidsinformation om batteristatus och laddningsprocess. Testförarna uppskattade att de inte behövde övervaka laddningen manuellt utan kunde få uppdateringar direkt i mobilen.
eActros 600 – en elektrisk fjärrlastbil för framtiden
eActros 600 är utrustad med tre batteripaket på totalt 621 kWh, baserade på litiumjärnfosfatteknik (LFP), vilket ger högre energieffektivitet och längre livslängd. Lastbilen är designad för att hålla i upp till 1,2 miljoner kilometer över tio år, med minst 80 procent av batterikapaciteten intakt.
Produktionen startade i november 2024, och de första kundlastbilarna levereras i Sverige våren 2025. Modellen har redan fått internationell uppmärksamhet och utsågs nyligen till International Truck of the Year 2025, en av branschens mest prestigefyllda utmärkelser.
Med sina tester i extrema förhållanden visar Mercedes-Benz att elektriska fjärrlastbilar kan vara ett hållbart alternativ även för vintertransporter i norra Europa.