Elektriska Puma Gen-E är här

Ford lanserar Puma Gen-E – en helelektrisk version av Europas favoritmodell. Upp till 376 km räckvidd och smart förvaring i cityvänligt format.
När Ford nu elektrifierar sin mest sålda modell i Europa, är det med målet att behålla den sportiga körkänslan som gjort Puma till en favorit – men med en helt ny drivlina. Den nya Puma Gen-E representerar ett viktigt steg i Fords elektrifieringsstrategi och är ett tydligt exempel på hur varumärket försöker balansera mellan beprövad form och framtidens teknik.
Puma Gen-E erbjuder upp till 376 kilometers räckvidd enligt WLTP och har optimerats för både vardagspendling och längre resor, med en beräknad stadskörningsräckvidd på upp till 523 kilometer. Med en snabbladdare på 100 kW går det att ladda från 10 till 80 procent på cirka 23 minuter, vilket ger modellen god konkurrenskraft i ett växande B-segment för eldrivna crossovers.
Den sportiga designen lever kvar men har anpassats för eldrift, där bland annat fronten har uppdaterats med en ny ”sköld”-design inspirerad av Mustang Mach-E. Förutom estetiska uppdateringar innebär eldriften också en mer optimerad inre arkitektur. Genom att ersätta förbränningsmotorn har Ford kunnat öka lastkapaciteten, bland annat genom att ersätta tidigare MegaBox med en rymligare GigaBox – som nu rymmer 574 liter med baksätena uppe, samt ett 43-liters främre förvaringsutrymme.
Invändigt dominerar två högupplösta skärmar och Fords senaste infotainmentsystem SYNC 4. Trådlös anslutning till både Apple CarPlay och Android Auto är standard, liksom en rad avancerade säkerhets- och assistansfunktioner. Komforten förstärks ytterligare av en upphöjd mittkonsol, trådlös laddning och ett lättanvänt växlingsreglage.
Puma Gen-E kommer i två välutrustade versioner, med startpriser från 409 900 kronor. Premium-versionen erbjuder ytterligare finesser som adaptiva LED-strålkastare och B&O-ljudsystem. Trots sin kompakta längd på 4,2 meter upplevs bilen som rymlig och funktionell – en attraktiv lösning för urbana miljöer.
Produktionen sker i Fords anläggning i Craiova, Rumänien, där den delar plattform och tillverkningslinje med bland annat E-Tourneo Courier. Detta är också ett tecken på att Ford tydligt skiftar mot eldrift, samtidigt som de försöker hålla kostnaderna nere genom gemensam produktion.
Puma Gen-E är kanske inte en revolution – men ett tydligt tecken på evolution. En modell som ska göra elektrifieringen till ett logiskt och tillgängligt steg för ännu fler europeiska bilköpare.