Fler tunga ellastbilar på svenska vägar

Bild: Driva

Antalet tunga ellastbilar i Sverige ökade markant under 2024 och har nästan fördubblats. En tydlig signal om elektrifieringens framfart i transportsektorn.

Den senaste rapporten från Trafikanalys, Fordon i län och kommuner, visar att antalet tunga ellastbilar i Sverige har ökat kraftigt under 2024. Jämfört med föregående år har beståndet nästan fördubblats, från 482 fordon år 2023 till 897 år 2024. Även om den totala andelen tunga ellastbilar fortfarande är låg – endast 1,1% av det totala beståndet på 85 034 fordon – är ökningen en tydlig signal om att transportsektorn genomgår en förändring.

Sverige har sett en stadig ökning av eldrivna fordon på bred front. Under 2024 växte antalet laddbara personbilar med 108 000, motsvarande en ökning på 19%. Intressant nog skedde denna tillväxt trots att det totala personbilsbeståndet i landet minskade för första gången sedan 2013.

Även inom segmentet lätta lastbilar är utvecklingen tydlig. Under 2024 var var femte nyregistrerad lätt lastbil eldriven, vilket resulterade i att antalet lätta ellastbilar i Sverige uppgick till 28 223 vid årets slut. Det är en ökning med 114% på två år, från 13 217 år 2022.

Tunga lastbilar: Från diesel till el

Historiskt sett har tunga lastbilar varit starkt dominerade av dieseldrivna fordon. Men 2024 års siffror visar att även detta segment nu genomgår en omställning. Västra Götaland och Stockholm ligger i framkant, med en elektrifieringsgrad på 2,1% respektive 1,7% av det tunga lastbilsbeståndet.

Trots att tunga ellastbilar fortfarande utgör en liten del av den totala fordonsflottan pekar trenden tydligt mot en fortsatt elektrifiering. Förutsättningarna för en snabbare omställning framöver beror dock på faktorer som laddinfrastruktur, teknikutveckling och politiska beslut. Men en sak står klar: den tunga transportsektorn är på väg att förändras i grunden.