Laddbeteenden förvärrar laddkaos vid sportlovstrafiken

ohn Wastring, vd på Zaptec Sverige.

Var tredje elbilsägare laddar mer än nödvändigt, vilket riskerar att förvärra laddköerna vid sportlovets slut, visar en ny Sifo-undersökning.

När sportlovet närmar sig sitt slut väntas många svenskar återvända hem, och elbilisterna riskerar att återigen mötas av långa köer vid snabbladdarna. En ny Sifo-undersökning, genomförd på uppdrag av laddboxföretaget Zaptec Sverige, visar att en betydande del av problemet beror på att många laddar mer än de egentligen behöver.

Endast 20 procent av de tillfrågade elbilsägarna uppgav att de enbart laddar tillräckligt för att nå sin destination, medan nästan 30 procent väljer att ladda mer än nödvändigt. Detta beteende skapar onödigt långa väntetider vid laddstationerna och riskerar att förlänga restiderna för alla som reser under sportlovet.

”Oro för laddning vid destinationen skapar köer”

Under inledningen av året rapporterades om timslånga laddköer i Malung, ett problem som kan uppstå på nytt i samband med sportlovstrafiken. John Wastring, vd för Zaptec Sverige, menar att en stor del av problemet handlar om osäkerhet:

– Många laddar längre än nödvändigt av rädsla för att inte hitta en laddare vid destinationen. Det leder till längre köer och ineffektiv laddning. För att lösa detta behöver vi satsa mer på destinationsladdning, alltså att fler laddar där de ändå står parkerade under längre tid, som vid hotell eller fjällstugor. På sikt kan detta även bidra till att balansera elnätet, säger Wastring.

Effektivare laddstrategi kan minska trängseln

Ett smartare laddbeteende skulle kunna minska problemet. Eftersom snabbladdning blir mindre effektiv ju mer batteriet laddas, innebär en onödigt lång laddsession inte bara en försening för den egna resan utan även för andra bilister i kön. Genom att bara ladda så mycket som behövs för att nå nästa laddstopp kan fler dela på resurserna och undvika onödig väntetid.

– Sportlovstrafiken kan flyta på smidigare om fler planerar sin laddning bättre. Ladda bara det du behöver och lämna plats för andra. Den bästa laddningen sker ändå hemma eller vid destinationen, säger Wastring.

Med ett ökande antal elbilar på vägarna blir det allt viktigare att tänka strategiskt kring laddning. Att anpassa sitt laddbeteende kan inte bara minska restiden för enskilda förare utan också bidra till en mer effektiv användning av laddinfrastrukturen – något som kommer att bli avgörande för framtidens elbilsresor.