Mercedes-Benz lanserar laddlabb ELF

Mercedes-Benz presenterar ELF – ett rullande laddlabb som visar hur framtidens elbilar kan både ta emot och ge tillbaka energi.
Mercedes-Benz tar elektrifieringen till nästa nivå med sitt nya forskningsfordon ELF – Experimental Lade Fahrzeug. Det är en specialbyggd version av elbilen EQV, fylld med avancerad teknik som ska utforska hur fordon, laddinfrastruktur och energisystem kan integreras.
ELF fungerar som ett rullande laboratorium där alla typer av laddning testas: ultrasnabb, dubbelriktad, induktiv, solbaserad och robotiserad. Syftet är att undersöka hur elbilar kan fungera som en aktiv del av energisystemet, inte bara som transportmedel.
En central del i projektet är dubbelriktad laddning – tekniken som gör det möjligt för bilen att både ta emot och leverera el. Med så kallad Vehicle-to-Home (V2H), Vehicle-to-Grid (V2G) och Vehicle-to-Load (V2L) kan ELF förse ett hus med el i flera dagar eller bidra med effekt till elnätet. Mercedes-Benz planerar att lansera sina första tjänster för dubbelriktad laddning redan nästa år i Tyskland, Frankrike och Storbritannien, inom ramen för konceptet MB.CHARGE Home.
Tekniskt sett är ELF utrustad med både MCS (Megawatt Charging System) och CCS (Combined Charging System), vilket gör att fordonet kan hantera extremt höga laddhastigheter. MCS, som utvecklats för tunga fordon, används i ELF för forskning kring hur komponenter klarar mycket höga effekter. CCS-systemet testas för att förfina tekniken inför serieproduktion – med kapacitet upp till 900 kW, vilket räcker för att ladda 100 kWh på bara tio minuter. Erfarenheter från ELF har redan använts i utvecklingen av Mercedes-AMG:s laddningsprojekt, där effekter på över 1 000 kW uppnåtts.
Projektet omfattar även trådlös och automatiserad laddning. ELF kan laddas induktivt med 11 kW via en platta i marken – en lösning som kan förenkla laddning i stadsmiljöer och bilpooler. Dessutom testas konduktiv laddning, där kontaktplattor under bilen ansluts automatiskt, samt robotiserad laddning där en robotarm kopplar in kabeln – teknik som kan bli central i framtidens självkörande laddparker.
Mercedes-Benz beskriver ELF som mer än ett forskningsprojekt. Fordonet symboliserar företagets vision om en elektrisk framtid där bilar inte bara transporterar – utan även tänker, lagrar och delar energi med sin omgivning.
