Mercedes testar solid-state-batterier

Mercedes-Benz har inlett vägtester av solid-state-batterier i en modifierad EQS, vilket kan ge upp till 25 % längre räckvidd och snabbare laddning.
Mercedes-Benz har nu inlett vägtester med en ny solid-state-batteriteknik, som kan revolutionera elbilsindustrin. Tekniken ger upp till 25 % mer energi med samma batteristorlek, vilket innebär längre räckvidd och snabbare laddning. De första testerna genomförs i en modifierad EQS.
Solid-state-batterier betraktas som en av de mest lovande innovationerna inom elbilar. Till skillnad från dagens litiumjonbatterier använder de en fast elektrolyt i stället för en flytande, vilket gör dem säkrare och mindre känsliga för temperaturförändringar. Energitätheten kan nå upp till 450 Wh/kg, vilket innebär betydligt högre kapacitet än dagens standardbatterier.
Utvecklat i samarbete med AMG och Factorial Energy
Mercedes-Benz har utvecklat den nya batteritekniken tillsammans med Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) – samma team som bygger företagets Formel 1-motorer – och den amerikanska batterispecialisten Factorial Energy. Den innovativa designen inkluderar ett specialhölje som hanterar de fysiska förändringarna i batteriet när det laddas och laddas ur.
– Att få vara först med att skapa ett solid-state batteri som används i en produktionsbil är stort. Det är ett historiskt genombrott i e-mobilitet och visar att tekniken gått från laboratoriet till verkligheten, säger Siyu Huang, vd och grundare av Factorial Energy.
Det första prototypbatteriet installerades i en EQS i slutet av 2024, och de första vägtesterna inleddes i februari 2025. Med den nya batteritekniken förväntas testfordonet få en räckvidd på över 100 mil – en ökning med 25 % jämfört med en EQS med konventionella batterier av samma storlek och vikt.
Om tekniken fortsätter att utvecklas enligt plan kan solid-state-batterier bli en ny standard inom elbilsindustrin, vilket skulle innebära längre räckvidd, snabbare laddningstider och ökad säkerhet för framtidens elbilar.