Minimal brandrisk i elfordon och eltransportmedel
MSB ser låg risk för bränder i elfordon men uppmanar till säker laddning och brandskydd i hemmet för extra trygghet.
Enligt en ny sammanställning från MSB är risken för bränder i elfordon och eltransportmedel låg, trots de ökande frågorna om batteribränder. En rapport som undersöker bränder och tillbud under perioden 2018-2023 visar att många av de bränder som kopplats till el- och hybridfordon inte nödvändigtvis har orsakats av batterierna. Däremot kan batteriernas närvaro komplicera riskbedömningen för räddningstjänsten.
Totalt har 490 incidenter med elfordon och eltransportmedel rapporterats under de senaste fem åren, men i många av dessa har batteriet inte spelat en avgörande roll i olyckan. Ulf Bergholm, handläggare på MSB, betonar att även om nya teknologier kan innebära nya risker, ser man inte en dramatisk ökning av batterirelaterade bränder.
Fortsatt fokus på säkerhet
För att skydda sig mot eventuella bränder rekommenderar MSB att alla som äger elfordon följer råd om säker laddning av litiumjonbatterier. Bergholm påpekar att riskerna med batterier främst rör så kallad termisk rusning, som kan orsaka en brand, samt farliga brandgaser som kan uppstå vid en brand.
MSB rekommenderar att laddning av elfordon och mindre eltransportmedel sker under uppsikt och bort från brännbara material. Hemmamiljöer bör också ha ett adekvat brandskydd, inklusive brandvarnare, pulversläckare och brandfilt.
Samarbete med andra aktörer
För att säkerställa att säkerhetsstandarderna upprätthålls, samarbetar MSB med andra myndigheter både nationellt och internationellt. Genom detta samarbete samlar de in kunskap och uppdaterar sina rekommendationer för att hantera eventuella risker kopplade till eltransportmedel och litiumjonbatterier.