Otydliga regler för privata elsparkcyklar
Trafikanalys efterlyser tydligare regler och information för privatägda elsparkcyklar på den växande svenska marknaden.
Användningen av privatägda elsparkcyklar har ökat kraftigt i Sverige, men oklara regler och bristfällig information skapar osäkerhet bland både användare och återförsäljare. Enligt en ny rapport från Trafikanalys saknas tydlig och samordnad information om hur dessa eldrivna enpersonsfordon får användas.
Trafikanalys rapport visar att många återförsäljare ger otillräcklig information om de tekniska specifikationerna och regelverket för elsparkcyklar. Många användare känner heller inte till att elsparkcyklar över en viss hastighet och effekt klassas som mopeder och kräver körkort och försäkring. Detta är särskilt problematiskt eftersom olyckor med elsparkcyklar, särskilt bland barn och unga, har ökat markant.
Samtidigt infördes en ny trafikförsäkringsplikt för vissa eldrivna fordon i slutet av 2023. Försäkringsbolagen upplever dock att lagstiftningen är otydlig, vilket skapar problem vid klassificering av dessa fordon. Trafikanalys rekommenderar därför tydligare och mer samordnad information från myndigheter för att säkerställa att användare och försäljare är medvetna om de regler som gäller och konsekvenserna av att bryta mot dem.