Postnord köper eldrivna lastbilar

Postnord utökar sin eldrivna fordonsflotta med sex eActros från Mercedes-Benz. De första tre lastbilarna levereras nu i januari.
Mercedes-Benz stärker sin position på den svenska marknaden för eldrivna tunga fordon genom en ny leverans till Postnord, som beställt sex eActros-modeller. Tre av dessa, eActros 300 för distribution, levereras redan i januari via Veho Bil i Västerås. Resterande tre, inklusive en eActros 600 avsedd för fjärrtransporter med en imponerande räckvidd på 50 mil, följer senare.
Postnord, som är en av de ledande aktörerna i Europa inom elektrifierade transporter, har länge satsat på grön omställning och elektrifiering av sin fordonsflotta. Enligt Liv Najjar, chef för fordon och laddinfrastruktur på Postnord, har företaget redan 25 eldrivna lastbilar i Sverige och räknar med att öka antalet till ett 40-tal innan årets slut. Dessutom har företaget utvecklat en omfattande infrastruktur för laddning för att möta behoven hos sina eldrivna fordon.
De nya eldrivna lastbilarna från Mercedes-Benz är utrustade med avancerad teknik, inklusive kamerabaserade backspeglar som erbjuder förbättrad säkerhet och minskat underhåll. Enligt Najjar är detta de första eldrivna lastbilarna från Mercedes-Benz i Postnords flotta, vilket markerar ett nytt steg i deras hållbarhetsarbete.
Mercedes-Benz framhåller att eActros inte bara är en modifierad dieselmodell, utan en konstruktion helt optimerad för eldrift. Lastbilarna saknar kardanaxel och har istället motorer och växellåda integrerade i den drivande bakaxeln, vilket bidrar till lägre vikt och minskad energiåtgång. Förbrukningen för eActros 600 med full last har uppmätts till 11,2 kWh/mil, vilket motsvarar en energikostnad på cirka 15 kronor per mil – en betydande besparing jämfört med traditionella dieseldrivna alternativ.
Med denna satsning tar Postnord ytterligare ett steg mot sitt mål om ökad hållbarhet, samtidigt som Mercedes-Benz befäster sin roll som en nyckelaktör inom elektrifiering av tunga transporter i Sverige.