Renault stärker sin position i Europa
Renault stärker sin position i Europa med sina elektrifierade modeller. Serien E-TECH (elbilar, laddbara- och hybridmotorer) representerar 30% av Renaults personbilsförsäljning i Europa 2021 (jmf med 17% 2020). Renault återvänder till C-segmentet med Arkana E-TECH-version (hybrid) som redan står för 56% av försäljningen.
- Renault ligger på tredje plats i Europa på elbilsmarknaden som varumärke och ZOE ligger på andra plats över elbilsmodeller.
- Renaults elbilsförsäljning står för 14% av elbilsmarknaden på en marknad som innehar 10%.
- Renault leder elbilsmarknaden i Frankrike (elbilar och hybridbilar) där den framgångsrika E-TECH hybridtekniken stödjer starka kommersiella siffror.
- Under andra halvåret 2021 steg detaljhandelsmixen med 10 punkter (jmf första halvåret 2021) för att nå 50 %
Återerövringen av C-segmentet har börjat starkt, med mer än 60 000 beställningar av Renault Arkana i Europa och 42 000 försäljningar registrerade sedan lanseringen i juni 2021. Den innovativa E-TECH-drivlinan fortsätter att överträffa kundernas förväntningar och står för 56 % av försäljningsmixen.
Renault har implementerat en försäljningspolicy som prioriterar lönsamhet i företaget:
Renault bekräftar sin strategi som ett globalt varumärke:
Marknader utanför Europa står nu för 44 % av försäljningen, (+2 poäng jämfört med 2020) med ökat fokus på lönsamhet. Lanseringen av nya Renault Duster bidrog till framgången för vår strategi och noterades högt försäljning: 41 000 enheter i Ryssland (+31 % jämfört med 2020), 22 000 enheter i Brasilien (+15 % jämfört med 2020), 6 200 försäljningar i Mexiko (+55 % jämfört med 2020) och 9 100 försäljningar i Colombia (+34 % jämfört med 2020). I Indien är den helt nya Renault Kiger en framgång med 29 000 sålda enheter. Det representerar 30 % av Renaults försäljning, och bekräftar merförsäljningsstrategi för denna marknad.
Renault återvinner ledarskapet på den europeiska marknaden för lätta lastbilar (15,7 %) med framgångsrika lanseringar av Nya Express och Nya Kangoo. Nya Kangoo fick priset Årets Transportbilar 2022.
Renault har byggt upp en solid bas 2021 och kommer att dra nytta av den ökade försäljningen på elbilsmarknaden och i C-segmentet med två stora lanseringar; Helt Nya Megane E-TECH Electric och Nya Austral (hybrid) som kommer 2022.
Renault bekräftar sin snabba förändring på elbilsmarknaden
Renault bekräftar sin snabba övergång mot elektrifiering med en imponerande ökning av volymen av elbilar och hybridiserade modeller på +52% i PC-försäljning i Europa. E-Tech-sortimentet står nu för 30 % av Renaults personbilsförsäljning i Europa 2021 på en elbilsmarknad som representerar 26 % av MTM.
I Europa är Renault på elbilspallen i Frankrike (ledare), i Italien (2:a plats) och Tyskland (3:e plats).
Renault ZOE, som lanserades 2012, behåller sin starka position som marknadsledare inom elbilssegmentet i Frankrike och rankas #2 i Europa.
För lätta transportbilsmarknaden återtar Renault första platsen i Europa med många framgångsrika lanseringar. Ett helt nytt utbud av lätta transportbilserbjudanden är nu tillgängligt för våra kunder, med nya Express, nya Kangoo och Trafik. Nya Kangoo vann Årets internationellt 2022 vilket bekräftar styrkorna hos Renault Light Commercial Vehicle Business Unit.
I Europa nådde marknadsandelen för lätta lastbilar 15,7 % (+1 pt jämfört med 2020). Renault ligger på 1:a plats med små lätta transportbilar och två med mellan/stora lätta transportbilar.
Renault förblir den obestridda ledaren för LCV i Frankrike med 124 700 försäljningar och 28,8 % av marknadsandelen med sina tre bästsäljare: Renault Master, Renault Trafic och Renault Kangoo.