Sverige faller i elbilsranking
En ny rapport från rådgivnings- och revisionsföretaget EY visar att Sverige har tappat sin tidigare starka position inom den globala elbilsutvecklingen. Landet har fallit ur topp tre och placerar sig nu på en fjärdeplats, efter Kina, Norge och USA i EY:s årliga Electric Vehicle Country Readiness Index.
Starkt Utbud Men Svag Infrastruktur
Rapporten, som rankar 20 länder utifrån 27 parametrar inom tre kategorier: utbud, efterfrågan och regleringar, framhåller att Sverige står starkt i kategorin utbud. Med 70 procent av framtida bilmodellslanseringar väntade att vara elbilar och en tillverkningskapacitet på 16 GWh litiumjonbatterier år 2023, konkurrerar Sverige bara med Kina, USA och Tyskland.
Men det finns också skäl till oro. ”För närvarande har vi ungefär 25 elbilar per publikt tillgänglig laddpunkt, vilket är betydligt högre än EU:s rekommendation på tio bilar per laddpunkt,” säger Martin Cardell, globalt ansvarig för mobility på EY.
Slopad Klimatbonus och Regleringsutmaningar
Trots ambitiösa mål som att förbjuda försäljning av förbränningsmotorbilar till år 2030, har Sverige mött motgångar i form av slopad klimatbonus. Landet har dock fortfarande starka regleringsinitiativ som Grön Teknik-avdraget och Ladda Bilen-bidraget.
”Vi ser en förändring i Sveriges elbilsmarknad. Andra länder, särskilt USA, tar stora steg framåt med nya program och investeringar,” säger Cardell.
EY Electric Vehicle Country Readiness Index 2023
Placering | Land | Jämfört med 2022 | |
1 | Kina | – | |
2 | Norge | – | |
3 | USA | ▲4 | |
4 | Sverige | ▼1 | |
5 | Storbritannien | – | |
6 | Sydkorea | – | |
7 | Nederländerna | ▲1 | |
8 | Tyskland | ▼4 | |
9 | Kanada | ▲4 | |
10 | Spanien | ▼1 | |
11 | Frankrike | ▼1 | |
12 | Italien | – | |
13 | Indien | ▲1 | |
14 | Österrike | N | |
15 | Japan | ▼5 | |
16 | Australien | N | |
17 | Mexiko | N | |
18 | Singapore | N | |
19 | Nya Zealand | N | |
20 | Brasilen | N |
Framtiden För Sveriges Elbilsutveckling
Om Sverige ska fortsätta vara en viktig aktör inom den globala elbilsutvecklingen krävs en ökad satsning på laddinfrastruktur och energieffektivitet. Efterfrågan på elbilar har inte varit problemet, snarare matchningen mellan antalet elbilar och antalet tillgängliga laddstationer. För att behålla sin konkurrenskraft på den internationella scenen behöver Sverige adressera dessa utmaningar snarast.
Tillbaka till EY:s Electric Vehicle Country Readiness Index: USA har klättrat fyra placeringar jämfört med 2022, medan Sverige har tappat en placering. Storbritannien, Sydkorea och Nederländerna följer efter på listan. Det är tydligt att konkurrensen hårdnar, och det är nu upp till Sverige att sätta fart om landet vill behålla sin position som en global ledare inom elbilsmarknaden.