Bild: Volkswagen

Volkswagen ökar släpvagnsvikten för svenska elbilar

Volkswagen har lyssnat på sina svenska kunder och erbjuder nu en ökning av den maximala släpvagnsvikten för elbilsmodellerna ID.4, ID.5, ID.7 och ID.7 Tourer. Den nya uppdateringen innebär att ägare av dessa modeller kan addera ytterligare 200 kg till den maximala släpvagnsvikten, vilket kan vara en stor fördel för de som behöver extra dragkapacitet. Detta är möjligt efter att Volkswagen Personbilar Sverige fått dispens från Transportstyrelsen att använda ett 8 %-värde för vägens lutning, i stället för det normala 12 %-värdet som används i Sverige.

För att den ökade släpvagnsvikten ska bli giltig krävs en ny registreringsbesiktning, där speciella dokument måste lämnas in till bilbesiktningsföretaget. Dessutom måste en ny kompletterande typskylt med den högre vikten monteras på bilen. Volkswagen-återförsäljare kan hjälpa kunder med dokumenten och beställningen av den kompletterande typskylten. Ägaren står för kostnaden för registreringsbesiktningen och den nya typskylten samt eventuell hjälp med montering.

Dispens måste sökas för varje enskild bil där kunden önskar höja släpvagnsvikten. Även nya fabriksbeställda bilar omfattas av detta krav. Med den beviljade dispensen kan de bakhjulsdrivna versionerna av ID.4, ID.5, ID.7 och ID.7 Tourer dra maximalt 1 200 kg, jämfört med 1 000 kg utan dispens. De fyrhjulsdrivna versionerna kan dra upp till 1 400 kg, mot tidigare 1 200 kg. ID.7 och ID.7 Tourer erbjuds för närvarande endast med bakhjulsdrift, men fyrhjulsdrift kommer snart att finnas tillgänglig för dessa modeller.

Det är viktigt att notera att föraren har ansvar att inte överbelasta bilen på vägar med backar som överstiger 8 % lutning. Föraren måste också försäkra sig om att körkortet är giltigt för den nya, högre vikten.

Denna förändring är ett välkommet tillskott för många ID.-ägare som efterfrågat bättre dragkapacitet, vilket gör Volkswagens elbilar ännu mer mångsidiga och anpassade till olika behov och användningsområden.