Volvo och Tesla imponerar i batteritest

Kvdbils stora test visar att begagnade elbilsbatterier håller oväntat bra – Kia toppar, medan Volvo och Tesla placerar sig högt.
Batterihälsan i begagnade elbilar är generellt mycket god, enligt en ny sammanställning från Kvdbil. För första gången har företaget samlat in och analyserat data från över 1 300 laddbara bilar som genomgått deras batteritest. Resultaten visar tydligt att de flesta el- och laddhybridbatterier bibehåller en hög prestandanivå även efter flera års användning.
Kia utmärker sig som det bilmärke vars batterier har högst så kallad State of Health (SoH) – ett mått på batteriets kapacitet i förhållande till nyskick. Märket toppar både elbilslistan och laddhybridlistan, med modeller som EV6, e-Niro, Sportage och Optima. Tesla Model Y återfinns högt på elbilslistan, medan Volvo placerar sig bland de främsta både med elbilen XC40 Recharge och laddhybriderna XC60 och V60.
Trots skillnader mellan märkena visar helheten en tydligt positiv trend. Hela 79 procent av de testade bilarna fick högsta betyg i Kvdbils trestjärniga system, vilket innebär en SoH över 90 procent.
– Nedbrytningen av ett bilbatteri sker långsamt tack vare avancerad teknik och smart design, bland annat med kylning av battericellerna. Resultatet slår hål på myten om att begagnade bilars batterier inte skulle hålla länge, säger Martin Reinholdsson, testansvarig på Kvdbil.
Enligt Reinholdsson innebär resultaten att begagnade elbilar framstår som ett tryggt köp. De flesta fordon visar endast marginell minskning i räckvidd över tid. Samtidigt påpekar han att köpare inte bör utgå enbart från tillverkarnas WLTP-siffror, eftersom verklig körsträcka kan variera.
