Bild: Ford

Ford lägger till LFP-batterier till Mustang Mach-E

Ford lägger till LFP-batterier till Mustang Mach-E i Europa och ökar samtidigt sin batteriproduktionskapacitet.

Ford kommer i år att introducera litiumjärnfosfatbatterier (LFP) till Mustang Mach-E i Europa. Det som en del av företagets strävan efter att göra elbilar mer överkomliga och tillgängliga för sina kunder.

Ford meddelar även att man investerar 3,5 miljarder dollar för att bygga den första biltillverkar-stödda LFP-batterifabriken i USA – kallad BlueOval Battery Park Michigan. Fabriken planeras att öppna sina portar under 2026.

Genom att diversifiera och lokalisera Fords batteriförsörjning i de regioner där man har produktion så förbättrar man tillgängligheten och gör priserna mer överkomliga för kunderna samtidigt som det medför att konsumenternas efterfrågan ökar. Som en del av sin Ford+ plan arbetar Ford mot att i slutet av detta år nå en årlig produktionskapacitet på 600 000 elbilar och upp mot 2 miljoner bilar globalt i slutet av 2026.

Eftersom Ford snabbt skalar upp elbilsproduktionen, gör introduktionen av LFP-batterier det möjligt för Ford att producera fler elbilar och erbjuda fler valmöjligheter till nya elbilskunder. Samtidigt hjälper introduktionen till att stödja företagets mål om en 8-procentig EBIT-marginal för affärsdivisionen Model e till 2026.

– Vi är fast beslutna att leda elbilsrevolutionen, och det innebär att vi behöver investera i tekniken och jobben som möjliggör för oss att hålla vara i framkanten av denna globala omvandling som sker i vår bransch, säger Bill Ford, Fords styrelseordförande.

LFP-batterikemi till fördel för Ford-kunder

Genom att erbjuda LFP som alternativ batteriteknik – förutom nickelkoboltmangan (NCM) – kan Ford-kunder välja en elbil med de batteriprestandaegenskaper som bäst passar deras behov.

LFP-batterier är kända för att vara hållbara och tål mer frekvent och snabbare laddning samtidigt som de använder färre råvaror med hög efterfrågan och kostnad. Detta billigare batteri i storskaleproduktion, hjälper Ford sänka kostnaderna och i slutändan håller ned priset till slutkunder. LFP-batterierna kommer att erbjudas i Fords kommande elbilar och elektrifierade lastbilar som idag är under utveckling.

– Fords elbilssortiment har fått en enorm efterfrågan. Vi lever upp till våra åtaganden när vi skalar upp produktionen av LFP- och NCM-batterier och tusentals, snart miljoner kunder kommer att kunna ta del av fördelarna med Fords elbilar med banbrytande, hållbar batteriteknik som blir allt mer överkomlig över tid, säger vi. Jim Farley, Fords vd och koncernchef.

Redan innan den nya batterifabriken öppnar i Marshall, Michigan, USA, kommer Ford i år att introducera LFP-batterier i Mustang Mach-E. Under 2024 introduceras det i F-150 Lightning på viktiga globala marknader, med målet att minska väntetiderna för kunderna.

LFP-batteriteknik hjälper också till att minska beroendet av kritiska mineraler som nickel och kobolt, och är i linje med Fords arbete för att skapa en EV-försörjningskedja som upprätthåller sina åtaganden om hållbarhet och stöd för mänskliga rättigheter.

Ford har förbundit sig att investera över 50 miljarder dollar i utvecklingen av elbilar fram till 2026 och har också redan åtagit sig att till 2050 uppnå global koldioxidneutralitet för sina bilar, verksamheter och leveranskedjor. Företaget strävar efter nollutsläpp för all fordonsförsäljning i Europa och koldioxidneutralitet över sitt europeiska fotavtryck av anläggningar, logistik och leverantörer senast 2035.