Här är första helt elektriska BMW X1
Nu blir ingångsmodellen till BMW X-familjen mer attraktiv än någonsin. Med den tredje modellgeneration har nya BMW X1 en mer iögonfallande design, utökat utrymme, avancerad digitalisering – och blir första gången helt elektrisk i form av BMW iX1.
Med en flexibel fordonsarkitektur kommer samtliga nya BMW X1-modeller att tillverkas på samma fabriksband i tyska Regensburg. På den globala marknaden kommer en rad varianter, både laddhybrider och förbränningsmotorer, att erbjudas. I Sverige väntas de laddbara modellerna bli populärast.
Exteriör: Välbekant design och utökade dimensioner
Helt nya BMW X1 kommer med samma uttrycksfulla identitet som känns igen från ett antal av BMW:s större stadsjeepar. Den karakteristiska designen består av kraftfulla proportioner och distinkta uttryck från alla håll. Fronten kännetecknas av LED-strålkastarna med distinkt ljussignatur, det nästan fyrkantiga njurgallret, huvens tydliga linjer och nya designinslag i nedre delen av stötfångaren och spoilern. I profil märks de distinkta hjulhusen och den fallande taklinjen. Sett bakifrån noteras bakluckans fönster och de distinkta, tredimensionella LED-baklyktorna.
De blå designinslagen känns igen från BMW:s elbilar, men kan även levereras i neutral, grå färg. För mer sportig look finns M Sport-design med nya linjer och detaljer i främre och bakre stötfångare.
Dimensionerna på nya BMW X1 har utökats jämfört med föregående generation. Längden mäter 4500 mm (+53 mm), bredden 1845 mm (+24 mm) och höjden 1642 mm (+44 mm). Hjulbasen är 2692 mm (+22 mm) och spårvidden är 1592 mm på framaxeln och 1593 mm på bakaxeln (+31 mm). Trots de nya dimensionerna har effektivitet, räckvidd och akustisk komfort förbättrats tack vare bilens aerodynamiska egenskaper. Nya BMW iX1 har en luftmotståndskoefficient på 0,26.
Interiör: BMW-atmosfär i ny kostym
I den upphöjda sittpositionen bakom ratten levereras välbekant och förarorienterad BMW-atmosfär. Den smala instrumentpanelen med BMW Curved Display skiljer sig från den tidigare generationen, där de två informations- och infotainmentskärmarna smälter samman till en enhet. Flera funktioner styrs nu genom skärmens peksystem. En annan nyhet är smartphone-utrymmet i mittkonsolen.
De nya sätena finns med konstläder (Sensatec) och äkta läder. Bland tillval finns sportstolar, elektrisk stolsjustering med minnesfunktion och svankstöd med massagefunktion. Baktill finns nu tre fullstora säten, med förbättrad komfort. Ryggstöden kan fällas ner i formatet 40:20:40. Med sätesryggarna nedfällda ökar bagageutrymmets volym från 490 till 1600 liter. Tillåten släpvagnsvikt är 1200 kg.
Första helt elektriska BMW iX1
BMW iX1 xDrive30 är den helt elektriska versionen av nya BMW X1. Med en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln, sammankopplade via xDrive-fyrhjulsdrift, levereras typisk BMW-balans mellan komfort och sport. Den totala effekten är 313 hk med ett vridmoment på 494 Nm. Sprinten från stillastående till 100 km/h görs på 5,7 sekunder, medan toppfarten nås vid 180 km/h.
Den sammanlagda elförbrukningen anges från 17,3 till 18,4 kWh, medan räckvidden är 413 till 438 km (WLTP). Nettokapaciteten för högspänningsbatteriet är 64,7 kWh. Själva batterihuset är utformat som ett lastbärande element, vilket ger förstärkning och stabilisering av chassit.
Laddningssystemet har en effekt på 11 kW AC som standard, men bilen kan levereras med inbyggd laddare på 22 kW AC. Batteriet laddas fullt på 6,5 timmar eller 3 timmar och 45 minuter för AC-laddning. Med DC-snabbladdning är maxeffekten 130 kW. I optimala förhållanden laddas batteriet från 10 till 80 procent på 29 minuter. En laddning på 10 minuter kan då ge en räckvidd på 120 km.
Om vägledningen i navigationssystemet har planerat ett stopp vid en snabbladdare kommer batteriet automatiskt att förvärmas när bilen närmar sig, för att laddningen ska bli så effektivt som möjligt. Denna förvärmning kan även startas manuellt när vägledningen inte är aktiverad.
Precis som i nya BMW i7 har laddningssystemets mjukvara förfinats, vilket gör att laddningskurvan har ett stadigt, snarare än gradvis, fall efter att den nått sin topp, då laddningen är som mest effektiv. Det går också att spara anpassade laddningsinställningar för flera individuella laddningspunkter.
Nya förbättrade laddhybrider
Utöver den rena elbilen kommer två laddhybridmodeller att erbjudas. Även dessa har femte generationens BMW eDrive-teknik, vilket innebär stora förbättringar jämfört med föregående generation gällande effektivitet och laddningskapacitet. Det har också skett en avsevärd ökning av den elektriska räckvidden. Femte generationens litiumjonbatterier har ett utökat användbart energiinnehåll på 14,2 kWh. Samtidigt har den maximala laddningskapaciteten stigit till 7,4 kW. Den elektriska räckvidden är nu upp till 78 – 89 kilometer.
BMW iX1 kan beställas redan i dag!
Helt nya BMW iX xDrive30 har ett utgångspris från 610 000 kr. Urvalet av standardutrustning har utökats, samtidigt som det nya operativsystemet möjliggör digital uppdatering och köp av nya funktioner längre fram. Som med alla nya BMW är BMW iX1 också ansluten till molntjänster för smidig uppkoppling och “over-the-air” uppdateringar.
Tillverkningen av BMW iX1 xDrive30e beräknas starta i november, men bilen kan redan nu beställas svenska återförsäljare.