Kraftig ökning av elbilsexport 2024

Exporten av elbilar från Sverige ökade med 75 procent under 2024, medan dieselbilsexporten minskade. Leasing och kronkurs påverkar utvecklingen.
Den svenska exporten av begagnade personbilar låg på en fortsatt hög nivå under 2024, även om den minskade något jämfört med året innan. Samtidigt ökade exporten av elbilar markant – hela 75 procent fler elbilar såldes utomlands än under 2023, enligt en ny rapport från Trafikanalys.
Totalt exporterades 146 500 begagnade bilar från Sverige under året, vilket motsvarar en minskning med 2 procent jämfört med 2023. Trots nedgången är det den näst högsta nivån som uppmätts. En tydlig trend är att yngre bilar dominerar exporten – över 60 procent av de sålda bilarna var högst fem år gamla, en kraftig förändring jämfört med för tio år sedan då de flesta exporterade bilar var äldre än 15 år.
Exporten av laddhybrider ökade också, om än i en mer måttlig takt på 12 procent. Däremot minskade exporten av bensin- och dieselbilar med cirka 12 000 fordon, där dieselbilar stod för den största nedgången med en minskning på 17 procent.
En bidragande faktor till den ökade exporten av elbilar är att många av dem tidigare varit leasingbilar. Enligt Trafikanalys hade 59 procent av de exporterade bilarna som var yngre än fem år tidigare varit leasade. Leasing som ägandeform verkar därmed spela en stor roll för exportvolymerna, särskilt när det gäller laddbara bilar och gasbilar.
Den svaga svenska kronan har varit en av de drivande faktorerna bakom den generella bilexporten, men när det gäller elbilar är efterfrågan från utlandet och det stora utbudet av begagnade elbilar i Sverige minst lika viktiga faktorer. Trenden kan också påverka den inhemska bilmarknaden, då färre begagnade bensin- och dieselbilar innebär att fler konsumenter kan behöva vända sig till nybilsmarknaden istället.