Laddning av elbilar

Med elbilar slipper man tänka på tankning i dess traditionella form. Det är istället laddning man fokuserar på. Det finns flera olika typer av laddare för elbilar, var och en med sina fördelar.

Vanligast är att man laddar sin bil vid en offentlig laddstation och/eller hemma via en wallbox-laddare. I den här artikeln kommer vi berätta mer om olika typer av laddare och hur laddning av elbilar fungerar.

Foto av laddningsstation för elbil hämtat från bildelaronline24.se

Ladda i hemmet

Låt oss börja med att utforska några vanliga typer av laddare och vad som utmärker dem. Många elbilsägare väljer att skaffa en så kallad wallbox till sitt hem – det vill säga en stationär laddare som kan monteras exempelvis vid garageporten.

Det finns ett stort utbud av alternativ när det gäller denna typ av laddare. Är du ett fan av att ha många smarta funktioner finns det boxar som är vassa just för detta. Tycker du snarare att det är utseendet som spelar störst roll så finns det som tur är många riktigt snygga laddare också. Innan man kan börja fundera på dessa kriterier behöver man förstås försäkra sig om att laddaren i fråga fungerar med elen i ens hem.

Offentliga laddstationer

När man kollade för några år sedan var det riktigt skralt med offentliga laddstationer i Sverige. Numera är densiteten desto högre, särskilt i och runtomkring större städer. I sådana miljöer behöver man inte oroa sig särskilt mycket över att inte kunna hitta laddmöjligheter.

Det som däremot kan skilja sig åt en del är laddhastigheten för olika stationer, vad de kostar och så vidare. Ibland kan det ju också vara så att det bara är en enda laddstolpe som finns tillgänglig, medan det på vissa andra stationer finns flera stycken.

Snabbladdare

När man är på väg någonstans och behöver fylla på batteriet är det allra smidigaste en snabbladdare. Med snabbladdare avses laddare som stödjer laddning med en effekt på 43 kW eller mer. De laddare man installerar hemma kommer inte upp i denna effekt, så det är alltså offentliga laddstationer det är tal om.

Snabbladdning erbjuds bland annat via nätverket Ionity. Det finns även elföretag som Eon och Vattenfall samt olika bensinmackar som har snabbladdare. Är man nyfiken så går det att hitta kartor över var det finns snabbladdare i Sverige och resten av världen online.

Så går laddningen till

Att ladda sin elbil är sällan en särskilt komplicerad process, oavsett om det görs i hemmet eller på annan plats. Du kopplar in bilen och väntar helt enkelt på att den ska laddas tillräckligt.

Hur lång tid det tar att ladda upp din bil varierar. Det beror dels på vad laddstationen eller boxen du använder har för effekt, men också vad du kör för bil. De flesta bilar kan via snabbladdning gå från 10–80 % på runt 20–35 minuter.

Att ladda hemma är oftast billigast

En full laddning från 0–100 % tar förstås längre tid, men det är ingenting du bör göra allt för ofta. Det är rekommenderat att hålla sig i intervallet 20–80 %, då full laddning sliter mycket på batteriet. Mer information om laddtid kan du hitta här: booenergi.se har sammanställt hur lång tid det tar att ladda en elbil.


Priset för en laddning varierar även det. Att ladda på en offentlig station via en “vanlig” laddare, det vill säga inte en snabbladdare, brukar kosta från cirka 2,50 kronor per kilowattimme. Snabbladdning är i sin tur dyrare, medan priset brukar kunna landa runt 1,5–2,5 kronor om du laddar hemma.

Tillgänglighet och infrastruktur

Som vi nämnde tidigare så är tillgängligheten när det gäller laddstationer i Sverige numera ganska bra. Totalt finns det fler än 20 000 laddstationer i vårt land. Men samtidigt ökar också antalet elbilar som rullar på vägarna, och för att vi ska klara övergången från fossila bränslen krävs fler laddare.

Det skulle behöva dyka upp ungefär tio gånger fler nya ladduttag varje vecka för att de klimatmål som finns ska kunna bockas av. Så vi har med all säkerhet en hel del teknisk innovation att vänta på området kommande år.

Slutsats

De flesta som äger en elbil laddar den både via en laddare i hemmet och vid offentliga laddstationer då situationen kräver det. Medan det förstnämnda oftast är billigare vinner det senare vanligtvis vad gäller snabbhet.

Det tillkommer tusentals nya laddstationer i Sverige varje år, men sett till de klimatmål som finns ligger vi fortfarande efter. För att det ska fungera bra att köra elbil även framledes måste laddningsmöjligheterna bli ännu bättre. Det är även en viktig pusselbit för att göra transportsektorn mer miljövänlig.