Mercedes-Benz GLC blir elbil

Bild: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLC lanseras som elbil och har vintertestats i Arjeplog. Modellen får 800-volts teknik och avancerade batterier med högre energitäthet.

Mercedes-Benz GLC var den mest sålda modellen från den tyska biltillverkaren under 2024. Nu bekräftas det att bilen kommer i en helt eldriven version, och de första bilderna från vintertester i Arjeplog har nu släppts.

Den nya generationen GLC kommer att erbjudas med flera drivlinor, men att modellen även lanseras som elbil är utan tvekan den största nyheten. Bilen kommer att finnas i både bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna versioner, där den fyrhjulsdrivna varianten har två elmotorer som driver varsin axel. En helt nyutvecklad bakre motor har dessutom försetts med en tvåväxlad transmission, vilket kan bidra till bättre effektivitet och prestanda.

GLC får 800-volts teknik, vilket möjliggör snabbladdning på en ny nivå. Modellen kan utrustas med flera olika batterityper, där de mest avancerade har anoder med kiseloxid. Denna teknik ersätter en del av den traditionella grafiten i batteriet och ger en avsevärt högre energitäthet. Tack vare detta kan bilen ladda med en effekt på upp till 320 kW, vilket innebär mycket korta laddstopp vid rätt förhållanden.

För att optimera prestanda i kallt klimat har Mercedes-Benz utrustat den eldrivna GLC med en värmepump. Systemet kan hämta energi från batteriet, elmotorerna och utomhusluften, vilket drastiskt minskar energiförbrukningen för uppvärmning av kupén – ner till en tredjedel av den normala förbrukningen. Värmepumpen gör det också möjligt att effektivt förvärma batteriet, vilket säkerställer att bilen kan ta emot maximal laddningseffekt även vid låga temperaturer.

Med dessa specifikationer positionerar sig Mercedes-Benz GLC som en stark konkurrent på elbilsmarknaden, särskilt i länder med stränga vintrar. Modellen förväntas lanseras officiellt under det kommande året.