Ökad räckvidd för Audi e-tron 55 quattro

Bild: Audi

Ägare till en Audi e-tron från modellår 2019 eller 2020 kan nu se fram emot längre räckvidd. Tack vare en mjukvaruuppdatering ökas räckvidden med upp till 2 mil per laddning för bilar som redan är i trafik. Uppdateringen finns nu tillgänglig och kan installeras hos Audis återförsäljare och servicepartners.

  • Ny mjukvara till Audi e-tron modellår 2019/2020
  • Kostnadsfri uppdatering ökar räckvidden, minskar elektriska förlusterna i elmotorn och optimerar temperaturregleringen
  • Uppdateringen är tillgänglig för 34.000 Audi e-tron 55 quattro.
  • Förbättringen ger upp till 2 mils ökad räckvidd under verkliga körförhållanden, och motsvarar en ökning på ca fem procent.

I samband med premiären av e-tron Sportback i slutet av 2019 införde Audi en teknisk uppdatering som ökade räckvidden för modellserien. Nuvarande Audi e-tron 55 quattro har därför en räckvidd på upp till 437 kilometer på en laddning enligt WLTP-körcykeln. Utöver en modifierad hårdvara, bidrog även optimerad mjukvara till räckviddsökningen.

Nu finns mjukvaran tillgänglig även för ägare av de första årsmodellerna av Audi e-tron 55 quattro. Uppdateringen gör bland annat att en större andel av 95 kWh-batteriet kan användas, vilket ökar nettokapaciteten till 86 kWh och därmed räckvidden. Mjukvaruuppdateringen kan nu installeras i alla Audi e-tron 55 quattro som byggdes mellan september 2018 (modellår 2019) och slutet av november 2019 (modellår 2020). Det görs kostnadsfritt hos Audis servicepartners.

Effektiv motorstyrning, förbättrad temperaturreglering

Utöver att öka batterikapaciteten optimerar den nya mjukvaran även styrningen av den främre elmotorn. Vid normal körning står den bakre motorn för framdrivningen. För att öka verkningsgraden är den främre elmotorn nu nästan helt frånkopplad och strömlös. Båda motorerna används därför enbart vid behov av mer kraft. Det gör det möjligt att i ännu högre grad dra nytta av fördelarna med den asynkrona motorn som kan löpa med strömlöst utan elektriska släpförluster.

Uppdateringen förbättrar även kylningen. Det högflexibla temperaturreglersystemet som består av fyra separata kretsar, reglerar temperaturen på högvoltskomponenterna ännu mer effektivt. Genom att modifiera styrsystemet kunde volymerna i kylkretsen minskas och därmed sänka energiförbrukningen. Kylsystemet är själva grunden för att kunna ge snabb DC-laddning, lång livslängd hos batterierna och reproducerbar prestanda även under hög belastning.

Över 100.000 koldioxidneutralt tillverkade i Bryssel

Audis första elbil har tillverkats i den koldioxidneutrala fabriken i Bryssel sedan slutet av 2018. Redan under våren hade Audi e-tron sålts i över 100,000 exemplar. I Norge blev elsuven dessutom den mest totalt sålda bilen under 2020 och i Sverige finns modellen nu hos närmare 4000 ägare.

Framgången med Audi e-tron beror till stor del på bilens mångsidighet och kompetens. Utöver väldigt hög komfort med luftfjädring och låg ljudnivå finns gott om utrymme för både passagerare och bagage i den quattrodrivna suven. Räckvidden på upp till 447 km* för e-tron Sportback 55 quattro och 437 km* för e-tron 55 quattro gör den till en bekväm långfärdsbil.

Unik laddkapacitet

Audi e-tron har också en unik och imponerande laddhastighet som gör att bilen kan laddas med hög effekt under lång tid. Under ideala förhållanden behövs bara knappt tio minuters laddning för en räckvidd på ca 11 mil och efter ca 30 minuter är Audi e-tron 55 laddad till 80 procent.

Laddkort som ger tillgång till mer än 275.000 laddpunkter i 26 länder

För att underlätta vid laddning erbjuder Audi ett laddkort som ger access till mer än 275.000 laddpunkter i 26 länder. Med e-tron Charging Service är kostnaderna även samlade på en faktura. I Sverige fungerar kortet för närvarande vid laddning hos Ionity, Eon och Mer.

Ruttplanerare för snabbaste restid

Tack vare e-tron ruttplanerare guidas föraren till lämplig laddstation utifrån den beräknade resvägen. En intelligent algoritm beräknar den snabbaste rutten och tar då hänsyn till trafik och ruttinformation, förarens körstil och beräknar hur lång tid det tar att ladda bilen och inkluderar det i den totala körtiden.

Bränsleförbrukning och C02-utsläpp

Förbrukningsspannet som anges beror fälgval samt utrustning på bilen. * uppgifter enligt WLTP

Audi e-tron 55 quattro

Blandad förbrukning kWh/100 km: 26.1 – 22.4 (WLTP); CO2 -utsläpp g/km: 0

Audi e-tron Sportback 55 quattro

Blandad förbrukning kWh/100 km: 25.8 – 21.9 (WLTP); CO2 -utsläpp g/km: 0