Bild: Porsche

Porsche Taycan uppgraderas – starkare, snabbare, längre

Porsche Taycan har fått en omfattande uppdatering. De nya versionerna har mer effekt, längre räckvidd, accelererar snabbare och laddar snabbare med större stabilitet. Designavdelningen har vässat formerna och samtidigt differentierat Turbo-modellerna tydligare. Alla Taycan-versioner har en mer omfattande standardutrustningslista och är försedda med den senaste generationen av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.

Samtliga tre karossvarianter kommer att ha de många uppdateringarna redan från start – sedanversionen av Taycan, den mångsidiga Taycan Cross Turismo, som går att få med offroad-paket, och den sportiga men ändå praktiska Taycan Sport Turismo. För varje variant erbjuds det fyra olika drivlinor, med bakhjuls- och fyrhjulsdrift. De uppdaterade versionerna levereras till Porsche Center under våren 2024.

På sin väg till serieproduktion har utvecklingsingenjörer och testförare i kamouflerade testbilar kört mer än 3,6 miljoner kilometer runt om i världen för att göra den första helt elektriska sportbilen från Porsche ännu bättre. Sportbilstillverkaren har tillverkat nästan 150 000 exemplar av Taycan. De viktigaste enskilda marknaderna för Taycan är för närvarande USA, Storbritannien, Tyskland och Kina.

– Vi inledde den nya eran av e-mobilitet med Taycan i slutet av 2019. Den visade sig omedelbart vara en game changer och innovativ pionjär inom elbilssegmentet, säger Kevin Giek, Vice President för modellserien. “Nu fortsätter vi framgångssagan med en omfattande uppdatering av Taycan. Modellserien når nya höjder när det gäller prestanda, kördynamik och körglädje. Samtidigt har vi väsentligt förbättrat effektivitet, räckvidd, användbarhet och komfort.”

Förbättrad prestanda

Alla de uppdaterade modellerna accelererar mycket snabbare än sina föregångare. Två exempel från olika ändar av uppställningen: Sportsedanversionerna av Taycan och Taycan Turbo S når 100 km/h från stillastående på bara 4,8 respektive 2,4 sekunder. Det gör dem 0,6 och 0,4 sekunder snabbare än sina föregångare.

Med den nya push-to-pass-funktionen[1] i Sport Chrono-paketet kan du med en knapptryckning få en boost på upp till 70 kW, beroende på modell, i 10 sekunder. De förbättrade accelerationsvärdena beror i regel på högre systemeffekt. Exempelvis levererar grundmodellen av Taycan 60 kW mer än tidigare. I Taycan Turbo S är det ytterligare 140 kW med Launch Control. Detta ökar toppmodellens systemeffekt till 700 kW/952 hk.

Mer än 35 procent längre räckvidd jämfört med föregångaren

Beroende på karossvariant och motortyp har WLTP-räckvidden ökat till upp till 678 km, en ökning med 175 km eller 35 procent. Den uppdaterade Taycan kräver inte bara färre laddningsstopp på långa resor än sin föregångare, utan laddar också snabbare. Till exempel kan den laddas med upp till 320 kW på 800 V DC-laddningsstationer. Det är 50 kW mer än tidigare. Snabbladdningsintervallet för det nya högprestandabatteriet har utökats avsevärt. Det innebär att laddeffekter på mer än 300 kW kan bibehållas i upp till fem minuter och mycket höga laddeffekter kan uppnås snabbare även vid låga temperaturer.

Beroende på den individuella körstilen kan detta bland annat halvera tiden från 10 till 80 procent laddning jämfört med föregångaren. I första generationens Taycan är laddningstiden från 10 till 80 procent SOC vid 15 grader Celsius 37 minuter. Under samma förhållanden tar den uppdaterade Taycan bara 18 minuter trots den större batterikapaciteten. Performance Battery Plus har nu en bruttokapacitet på 105 kWh, vilket ska jämföras med föregångarens 93 kWh.

Nytt aktivt chassi

Alla uppdaterade Taycan-modeller har adaptiv luftfjädring som standard. Till fyrhjulsdrivna versioner kan det nya chassit Porsche Active Ride beställas som tillval. Systemet ger en oöverträffad spännvidd mellan körkomfort och kördynamik.

Chassit håller hela tiden karossen på samma nivå, även vid dynamiska broms-, styr- och accelerationsmanövrer. Under en mjuk åktur absorberar systemet stötar nästan helt och hållet. Vid dynamiska körsituationer ger det aktiva chassit perfekt kontakt med vägbanan tack vare en balanserad fördelning av trycket på varje hjul. Med situationsanpassade körinställningar kan Porsche Active Ride överkompensera för nignings- och krängningstendenser för att minska de accelerationskrafter som verkar på bilens passagerare.

Omfattande effektivitetsåtgärder

Förbättringen av både prestanda och effektivitet beror på ett antal faktorer: en avancerad drivlina med en ny bakaxelmotor med upp till 80 kW mer effekt än föregångaren på alla modeller, en modifierad pulsomvandlare med optimerad programvara, kraftfullare batterier, en reviderad termostyrning, en värmepump av nästa generation samt en modifierad regenererings- och fyrhjulsdriftsstrategi.

Den maximala regenerationseffekten vid inbromsning från höga hastigheter har ökat med mer än 30 procent från 290 till upp till 400 kW. Alla varianter är nu som standard utrustade med aerodynamiskt optimerade fälgar och däck med lågt rullmotstånd. Nya 21-tumsfälgar och däck har utvecklats speciellt för detta ändamål.

Mer utrustning och lägre vikt

Trots att modellerna väger upp till 15 kg mindre[2] är grundutrustningen ännu mer omfattande än tidigare. Ljuspaket, ParkAssist med backkamera, elektriskt infällbara ytterbackspeglar med spegelbelysning, eluppvärmda framsäten, Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), värmepump med nytt kylsystem, smartphoneförvaring med trådlös laddning, elektriska laddluckor, körlägesomställare på ratten och Power Steering Plus är nu standard.

Grundmodellerna av Taycan är nu utrustade med adaptiv luftfjädring och tröskelskydd i aluminium som standard. Utöver den uppgraderade utrustningen omfattar den förbättrade produktspecifikationen ett högvoltsbatteri med ökad kapacitet men med lägre vikt.

Ännu mer tilltalande design

Med ny design på front- och bakparti, inklusive nya strålkastare och bakljus, har experterna på Style Porsche finslipat den rena och puristiska designen hos Taycan ytterligare. De nya framskärmarna och de lägre strålkastarna betonar modellens bredd ytterligare.

De nya strålkastarna har högupplöst HD Matrix-teknik med detaljerad optik och märkets karakteristiska fyrpunktvarseljus vid mörkerkörning. Porsche-logotypen i ljuslisten bak har en tredimensionell design i glasoptik. För första gången finns som tillval en belyst version med välkomst- och avskedsanimationer.

Andra detaljer att lägga märke till är accentfärgen Turbonite som bidrar till att Turbo- och Turbo S-modellerna särskiljer sig på ett tydligt sätt från de andra versionerna, både utvändigt och invändigt.

Uppdaterat manöver- och displaykoncept

Kombiinstrumentet, mittdisplayen och passagerardisplayen (tillval) har ett optimerat användargränssnitt med ytterligare funktioner. Mode Switch på ratten är nu standard. För Taycan-modeller utrustade med Sport Chrono-paket och Performance Battery Plus finns det en särskild push-to-pass-knapp på Mode Switch-reglaget.

Med den nya manöverspaken till vänster bakom ratten styrs förarassistanssystemen ännu mer intuitivt. Apple CarPlay är ännu mer integrerat i bilens displayer och funktioner. Den nya funktionen In-Car Video gör det möjligt att streama video på mittdisplayen och passagerardisplayen.

Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

Alla nya bilar som Porsche erbjuder är typgodkända enligt WLTP. Officiella NEDC-värden som härletts från WLTP-värdena är inte längre tillgängliga för nya bilar fr.o.m. 1 januari 2023 och kan därför inte tillhandahållas.

[1] Möjligt i kombination med Performance Battery Plus. Kan inte beställas till 2WD-modellerna Taycan och Taycan Sport Turismo eller Taycan 4 Cross Turismo.

[2] Specifikationer för Taycan Turbo jämfört med föregångaren.

Taycan

Elektrisk förbrukning blandad körning: 20,7-16,7 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP) Elektrisk räckvidd blandad körning: 503 – 678 km elektrisk räckvidd stad: 569-821 km

Taycan 4S

Elektrisk förbrukning blandad körning: 20,9-17,7 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP) Elektrisk räckvidd blandad körning: 474 – 642 km elektrisk räckvidd stad: 528 – 705 km

Taycan Turbo

Elektrisk förbrukning blandad körning: 20,5 – 18,0 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP) Elektrisk räckvidd blandad körning: 557-630 km; elektrisk räckvidd stad: 607 – 683 km

Taycan Turbo S

Elektrisk förbrukning blandad körning: 20,5 – 18,0 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP) Elektrisk räckvidd blandad körning: 558-630 km; elektrisk räckvidd stad: 612 – 691 km

Taycan 4 Cross Turismo

Elektrisk förbrukning blandad körning: 22,0-18,7 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP) Elektrisk räckvidd blandad körning: 517-613 km; elektrisk räckvidd stad: 588 – 693 km

Taycan 4S Cross Turismo

Elektrisk förbrukning blandad körning: 22,0-18,8 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP) Elektrisk räckvidd blandad körning: 517-610 km; elektrisk räckvidd stad: 588 – 690 km

Taycan Turbo Cross Turismo

Elektrisk förbrukning blandad körning: 22,0 – 19,1 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP) Elektrisk räckvidd blandad körning: 515-597 km; elektrisk räckvidd stad: 585 – 668 km

Taycan Turbo S Cross Turismo

Elektrisk förbrukning blandad körning: 22,0 – 19,1 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP) Elektrisk räckvidd blandad körning: 516-596 km; elektrisk räckvidd stad: 589 – 675 km

Taycan Sport Turismo

Elektrisk förbrukning blandad körning: 20,9-17,6 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP) Elektrisk räckvidd blandad körning: 477-650 km; elektrisk räckvidd stad: 553-808 km

Taycan 4S Sport Turismo

Elektrisk förbrukning blandad körning: 21,8-18,5 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP) Elektrisk räckvidd blandad körning: 449-616 km; elektrisk räckvidd stad: 512 – 693 km

Taycan Turbo Sport Turismo

Elektrisk förbrukning blandad körning: 21,6-18,8 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP) Elektrisk räckvidd blandad körning: 528 – 606 km elektrisk räckvidd stad: 590 – 672 km

Taycan Turbo S Sport Turismo

Elektrisk förbrukning blandad körning: 21,5-18,9 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP) Elektrisk räckvidd blandad körning: 529 – 604 km elektrisk räckvidd stad: 594 – 678 km