Renault lanserar helt nya Kangoo E-Tech Electric

Bild: Renault

Renault lanserar helt nya Kangoo E-Tech Electric med en räckvidd på 300 km (WLTP blandad), en motor på 90 kW och batteri på 45 kWh.

Med Nya Kangoo E-TECH Electric kommer med flera nyheter, för att möta kundernas behov. Nu erbjuds en räckvidd på 300 km (WLTP blandad). Motorn på 90 kW och batteriet på 45 kWh kan laddas på flera olika sätt, bl a snabbladdning som ger 170 km räckvidd på 30 minuter. Lastvolymen är den samma som i bensin-versionen. Dragvikten är 1500 kg! Debuten sker på SOLUTRANS-mässan i Lyon 16-20 november. Kangoo tillverkas i Maubege-fabriken och säljstart i Sverige från och med våren 2022.

Renault är ledande inom el-transportbilar i Europa sedan 2011. 70 000 yrkesverksamma kunder kör sedan lanseringen i slutet av 2011 Kangoo Electric och en av fem el-transportbilar som säljs i Europa är en Kangoo.

I Sverige rullar mer än 3.100 Kangoo Electric.

Tack vare det nya litiumjon-batteriet med en fullt användbar kapacitet på 45 kWh, har Nya Kangoo E-TECH Electric en räckvidd på upp till 300 km i WLTPI-cykel. Batteriet som är vätskekylt och placerat under golvet, inverkar ej på lastutrymmets kapacitet.

Nya Kangoo E-TECH Electric är utrustad med en 90kW motor med 245Nm vridmoment för en smidig och stressfri körupplevelse. Eco-läget optimerar den totala räckvidden genom att spara på effekt och topphastighet och fungerar bäst när bilen är lätt lastad.

Föraren kan också välja mellan tre regenerativa bromsregimer:

– Sailing (B1): begränsat regenerativt läge, lämpligt för motorvägskörning och vid omkörningar

– Drive (B2): standard regenerativt läge för mångsidig användning med en känsla av vanlig förbränningsmotor när du lättar på gasen.

– Brake (B3): maximalt regenererande läge i trafikköbildning och på kuperade vägar

Det hydrauliska bromssystemet på Nya Kangoo E-TECH Electric assisteras av ett ARB-system (Adaptive Regenerative Brake System), som maximerar mängden återvunnen energi oavsett hur man bromsar.

Förare kan välja mellan sex olika körlägen för att optimera sin körning och räckvidd. Information om körläge, el-energihantering och ADAS visas på en anpassningsbar 10-tums förardisplay i färg på Nordic Line-versionen.

För att ladda batteriet har Nya Kangoo E-TECH Electric två olika laddnings möjligheter. Standardmodellen har  en 22kW chameleon-laddare lämplig för alla typer av hushållsladdning samt en effektiv laddning på publika laddstationer. Tillval är en 80kW snabbladdare (DC-laddare) som ger 17 mils räckvidd (WLTP-cykel) på endast 30 minuter. Det tar 3,5 timma att ladda batteriet från 15% till 100 % på Nya Kangoo E-TECH Electric när bilen är ansluten till en 11kW laddbox och mindre än 6 timmar på en 7,4kW laddbox.

För att optimera räckvidd under alla årstider, är Nya Kangoo E-TECH Electric utrustad med en värmepump. Värme tas från luften runt fordonet för att värma upp kupén vilket är betydligt mer effektivt och förbrukar mindre energi än tidigare lösningar.  Nya Kangoo E-TECH Electric har också uppvärmd vindruta, värme i framsäten och i ratten som tillval. (standard/tillval beroende på version)

Nya Kangoo E-TECH Electric erbjuder samma innovationer, utrustning och all komfort som Kangoo LCV med förbränningsmotor: den geniala uppfinningen ‘Open Sesame by Renault’ för marknadens bredaste sidoöppning på 1,45 m, det innovativa “Easy Inside Rack” interiöra lasträcken, “Renault Easy Link” multimediasystem med 8-tums display, handsfree-nyckelkortet, den automatiska parkeringsbromsen, de tre framsätena med centralt fällbart ryggstöd som förvandlas till ett mobil kontor, nästan 60 liter förvaring i hytten inklusive ‘Renault Easy Life’-lådan, såväl som den senaste generationens ADAS, inklusive Adaptiv farthållare med Stop & Go och Motorway and Trafic Companion som markerar det första steget mot autonom körning.

Nya Kangoo E-TECH Electric har också samma transport- och dragkapacitet som modellen med förbränningsmotor – lagringsvolym upp till 3,9 m3 (4,9 m3 i den långa versionen som lanseras senare), upp till 600 kg nyttolast (800 kg i den långa versionen) och den stora nyheten –  1 500 kg dragvikt.

Tack vare Renaults smartphone-app eller Renault Easy Link multimediasystem, kommer Nya Kangoo E-TECH Electric med ett urval av anslutna tjänster som kan användas för att programmera och schemalägga batteriladdning, fjärrövervaka batterinivåer, för-värma eller kyla kupén, söka efter laddningsställen nära den inställda resplanen, eller beräkna vilka destinationer som är tillgängliga med återstående räckvidd.

Sedan 2011 tillverkar Renault Kangoo i Maubeuge-fabriken i Frankrike. I ett försök att industrialisera produktionen av de privata och kommersiella versionerna av Nya Kangoo, samt fordon från partnermärkena Mercedes och Nissan, och för att garantera högsta möjliga produktion, investerade Renault 450 miljoner euro i fabriken och installerade en ny batterimonteringsverkstad.

Elmotorn och laddningsenheterna för Nya Kangoo E-TECH Electric är alla tillverkade på Renaults Cleon-fabrik i Normandie.

Nya Kangoo E-TECH Electric kommer att säljas i hela Europa inklusive Sverige med start våren 2022.