Spara tusenlappar på begbil

Bilförmedlaren Kvdbil har analyserat ägandekostnaden för 15 populära bilar på begagnatmarknaden – inklusive de som ofta går under radarn. Genomgången visar på mycket stora skillnader. Är du inte låst vid en speciell bil finns tusenlappar att spara.

Det är lätt att tro att bilägande enbart innebär att hantera utgifter som bensin, skatt och försäkring. Men för att få en korrekt bild av kostnaderna måste man räkna på samtliga utgiftsposter, även de som är dolda, som exempelvis värdeminskning. Detta är precis vad Kvdbil har gjort i en analys av 15 bästsäljande modeller.

Kalkylen, som baseras på tre års ägande och cirka 4 500 körda mil, visar att elhybriden Toyota Yaris 1.5 Hybrid (116 hk) är billigast med en månadskostnad på endast på 3 592 kronor. Som bonus är det också den billigaste bilen att köpa.

Yaris levererar på alla områden, men det är framför allt den minimala värdeminskningen som gör bilen till en vinnare. Priset för en tre år gammal Toyota Yaris ligger strax under 160 000 kronor, och det förväntade restvärdet efter en treårsperiod är ungefär 118 000 kronor, vilket innebär en värdeminskning på cirka 40 000 kronor. För att sätta detta i perspektiv kan vi jämföra med Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD, en av de dyrare bilarna i jämförelsen, som förväntas förlora nästan tre gånger mer (114 000 kr).

– Vår analys visar varför det är så viktigt att lägga tid på bilköpet och noga jämföra olika alternativ. Det gäller inte minst den dolda kostnad som värdeminskning innebär, som märks först när det är dags att sälja. Där kan det skilja oerhört mycket mellan olika bilmodeller och märken, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Enligt Daniel Odsberg är en tumregel att ju billigare en bil är att köpa, desto billigare är den också att äga.

– Man ska alltid göra sin hemläxa och räkna på det, men det stämmer nästan alla gånger, säger han.

Efter Yaris hittar vi laddhybriden Kia Niro PHEV (141 hk) till en månadskostnad strax under 4 000 kronor. Niro har en något större värdeminskning än VW Golf 1.0 TSI Sportscombi (115 hk) på tredje plats, men kompenserar detta med en lägre bränslekostnad, vilket är möjligt tack vare dess elmotor. Bränslekostnaden för Niro uppskattas till något över 10 000 kronor per år, en siffra som bara de helt elektriska bilarna kan mäta sig med. Väljer man i stället Golfen får man räkna med att lägga ytterligare 5 000 kronor om året på bränsle.

Det kan göra elbilen dyr
På fjärde och femte plats återfinns två andra bränslesnåla bilar med laddhybridteknik, nämligen Kia Optima 2.0 GDI PHEV (205 hk) och VW Passat GTE Sportscombi (218 hk). Därefter, först på sjätte plats, kommer den första helt eldrivna bilen. Det är Kia e-Niro 64 kWh (204 hk), med en månadskostnad på strax under 5 000 kronor. Kia e-Niro har lägst bränslekostnad av samtliga bilar i jämförelsen. Samtidigt är försäkringskostnaden högre och värdeminskningen större, vilket sammantaget inte gör bilen till ett av de mest ekonomiska valen, menar Daniel Odsberg.

– Många väljer en elbil för att kapa milkostnaden. Men det är viktigt att förstå att det finns andra saker som kan förstöra kalkylen. För elbilar handlar det ofta om större värdeminskning och dyrare försäkring.

Över 17 000 kronor om året skiljer bilen med högst försäkringskostnad, Tesla Model 3 (24 525 kr), mot den som har lägst, laddhybriden Kia Niro (7 190 kr).

Dubbla månadskostnaden mot Yaris
Den som väljer den fyrhjulsdrivna dieselbilen Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 (190 hk) måste dock lägga ut mest pengar. Här ligger månadskostnaden nära 7 000 kronor. Det vill säga nästan dubbelt så mycket som vinnaren Toyota Yaris. Kodiaq lider främst av ett relativt lågt restvärde, men är också den bil som har högst kostnader för bränsle. Enligt WLTP-testet är förbrukningen 0,72 liter per mil vid blandad körning, vilket med nuvarande bränslepriser innebär nästan 26 000 kronor om året, baserat på en körsträcka av 1 500 mil.

TCO (Total Cost of Ownership) för 15 bästsäljare på begbilsmarknaden

Märke och modellDrivlinaPris i dag (modellår 2019-2021/körsträcka
5 000-8 000 mil)
TCO kr/årTCO kr/mån
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWDBEV380 500 kr77 785 kr6 482 kr
Kia Optima 2.0 GDI PHEV (205 hk)PHEV240 500 kr52 367 kr4 364 kr
Volvo V90 D4 Cross Country AWD (190 hk)Diesel323 500 kr72 736 kr6 061 kr
Volvo V60 D4 (190 hk)Diesel231 000 kr61 777 kr5 148 kr
Volvo XC60 B4 AWD mildhybrid diesel (197 hk)Diesel354 800 kr76 277 kr6 356 kr
VW Passat GTE Sportscombi (218 hk)PHEV280 250 kr56 391 kr4 699 kr
Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV 4WD (136 hk)PHEV259 500 kr62 844 kr5 237 kr
VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion (190 hk)Diesel288 500 kr76 342 kr6 362 kr
Toyota RAV4 HSD AWD (222 hk)Bensin323 000 kr63 770 kr5 314 kr
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 (190 hk)Diesel340 500 kr82 971 kr6 914 kr
Kia e-Niro 64 kWh (204 hk)BEV292 600 kr59 257 kr4 938 kr
Kia Niro PHEV (141 hk)PHEV223 500 kr46 654 kr3 888 kr
Toyota Yaris 1.5 Hybrid (116 hk)Bensin158 500 kr43 100 kr3 592 kr
VW Golf 1.0 TSI Sportscombi (115 hk)Bensin170 000 kr52 131 kr4 344 kr
VW ID.4 77 kWh (204 hk)BEV435 500 kr76 929 kr6 411 kr
Figur: Kvdbil

Om undersökningen
Kvdbil har analyserat TCO (Total Cost of Ownership) för ett urval bästsäljande bilar på andrahandsmarknaden. Det här innebär att vi har tagit hänsyn till samtliga kostnader som följer av inköpsbeslutet, även de dolda som exempelvis värdeminskningen utgör. Beräkningen är baserad på en ägandeperiod på tre år och en genomsnittlig årlig körsträcka på 1 500 mil. När det kommer till bränslekostnader har vi utgått från de aktuella priserna på 21 kr per liter för bensin, 24 kr per liter för diesel och 3,50 kr per kWh för elbilar. Kostnader för försäkring och service är uppskattade och har hämtats från försäkringsbolaget Trygg-Hansa och bilservicekedjan Mekonomen. Estimat baseras på en genomsnittlig person (man, 30-årsåldern, bosatt i Stockholm) och kan variera mycket beroende på individuella faktorer.