Spara tusenlappar på begbil
Bilförmedlaren Kvdbil har analyserat ägandekostnaden för 15 populära bilar på begagnatmarknaden – inklusive de som ofta går under radarn. Genomgången visar på mycket stora skillnader. Är du inte låst vid en speciell bil finns tusenlappar att spara.
Det är lätt att tro att bilägande enbart innebär att hantera utgifter som bensin, skatt och försäkring. Men för att få en korrekt bild av kostnaderna måste man räkna på samtliga utgiftsposter, även de som är dolda, som exempelvis värdeminskning. Detta är precis vad Kvdbil har gjort i en analys av 15 bästsäljande modeller.
Kalkylen, som baseras på tre års ägande och cirka 4 500 körda mil, visar att elhybriden Toyota Yaris 1.5 Hybrid (116 hk) är billigast med en månadskostnad på endast på 3 592 kronor. Som bonus är det också den billigaste bilen att köpa.
Yaris levererar på alla områden, men det är framför allt den minimala värdeminskningen som gör bilen till en vinnare. Priset för en tre år gammal Toyota Yaris ligger strax under 160 000 kronor, och det förväntade restvärdet efter en treårsperiod är ungefär 118 000 kronor, vilket innebär en värdeminskning på cirka 40 000 kronor. För att sätta detta i perspektiv kan vi jämföra med Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD, en av de dyrare bilarna i jämförelsen, som förväntas förlora nästan tre gånger mer (114 000 kr).
– Vår analys visar varför det är så viktigt att lägga tid på bilköpet och noga jämföra olika alternativ. Det gäller inte minst den dolda kostnad som värdeminskning innebär, som märks först när det är dags att sälja. Där kan det skilja oerhört mycket mellan olika bilmodeller och märken, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Enligt Daniel Odsberg är en tumregel att ju billigare en bil är att köpa, desto billigare är den också att äga.
– Man ska alltid göra sin hemläxa och räkna på det, men det stämmer nästan alla gånger, säger han.
Efter Yaris hittar vi laddhybriden Kia Niro PHEV (141 hk) till en månadskostnad strax under 4 000 kronor. Niro har en något större värdeminskning än VW Golf 1.0 TSI Sportscombi (115 hk) på tredje plats, men kompenserar detta med en lägre bränslekostnad, vilket är möjligt tack vare dess elmotor. Bränslekostnaden för Niro uppskattas till något över 10 000 kronor per år, en siffra som bara de helt elektriska bilarna kan mäta sig med. Väljer man i stället Golfen får man räkna med att lägga ytterligare 5 000 kronor om året på bränsle.
Det kan göra elbilen dyr
På fjärde och femte plats återfinns två andra bränslesnåla bilar med laddhybridteknik, nämligen Kia Optima 2.0 GDI PHEV (205 hk) och VW Passat GTE Sportscombi (218 hk). Därefter, först på sjätte plats, kommer den första helt eldrivna bilen. Det är Kia e-Niro 64 kWh (204 hk), med en månadskostnad på strax under 5 000 kronor. Kia e-Niro har lägst bränslekostnad av samtliga bilar i jämförelsen. Samtidigt är försäkringskostnaden högre och värdeminskningen större, vilket sammantaget inte gör bilen till ett av de mest ekonomiska valen, menar Daniel Odsberg.
– Många väljer en elbil för att kapa milkostnaden. Men det är viktigt att förstå att det finns andra saker som kan förstöra kalkylen. För elbilar handlar det ofta om större värdeminskning och dyrare försäkring.
Över 17 000 kronor om året skiljer bilen med högst försäkringskostnad, Tesla Model 3 (24 525 kr), mot den som har lägst, laddhybriden Kia Niro (7 190 kr).
Dubbla månadskostnaden mot Yaris
Den som väljer den fyrhjulsdrivna dieselbilen Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 (190 hk) måste dock lägga ut mest pengar. Här ligger månadskostnaden nära 7 000 kronor. Det vill säga nästan dubbelt så mycket som vinnaren Toyota Yaris. Kodiaq lider främst av ett relativt lågt restvärde, men är också den bil som har högst kostnader för bränsle. Enligt WLTP-testet är förbrukningen 0,72 liter per mil vid blandad körning, vilket med nuvarande bränslepriser innebär nästan 26 000 kronor om året, baserat på en körsträcka av 1 500 mil.
TCO (Total Cost of Ownership) för 15 bästsäljare på begbilsmarknaden
Märke och modell | Drivlina | Pris i dag (modellår 2019-2021/körsträcka 5 000-8 000 mil) | TCO kr/år | TCO kr/mån |
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD | BEV | 380 500 kr | 77 785 kr | 6 482 kr |
Kia Optima 2.0 GDI PHEV (205 hk) | PHEV | 240 500 kr | 52 367 kr | 4 364 kr |
Volvo V90 D4 Cross Country AWD (190 hk) | Diesel | 323 500 kr | 72 736 kr | 6 061 kr |
Volvo V60 D4 (190 hk) | Diesel | 231 000 kr | 61 777 kr | 5 148 kr |
Volvo XC60 B4 AWD mildhybrid diesel (197 hk) | Diesel | 354 800 kr | 76 277 kr | 6 356 kr |
VW Passat GTE Sportscombi (218 hk) | PHEV | 280 250 kr | 56 391 kr | 4 699 kr |
Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV 4WD (136 hk) | PHEV | 259 500 kr | 62 844 kr | 5 237 kr |
VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion (190 hk) | Diesel | 288 500 kr | 76 342 kr | 6 362 kr |
Toyota RAV4 HSD AWD (222 hk) | Bensin | 323 000 kr | 63 770 kr | 5 314 kr |
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 (190 hk) | Diesel | 340 500 kr | 82 971 kr | 6 914 kr |
Kia e-Niro 64 kWh (204 hk) | BEV | 292 600 kr | 59 257 kr | 4 938 kr |
Kia Niro PHEV (141 hk) | PHEV | 223 500 kr | 46 654 kr | 3 888 kr |
Toyota Yaris 1.5 Hybrid (116 hk) | Bensin | 158 500 kr | 43 100 kr | 3 592 kr |
VW Golf 1.0 TSI Sportscombi (115 hk) | Bensin | 170 000 kr | 52 131 kr | 4 344 kr |
VW ID.4 77 kWh (204 hk) | BEV | 435 500 kr | 76 929 kr | 6 411 kr |
Om undersökningen
Kvdbil har analyserat TCO (Total Cost of Ownership) för ett urval bästsäljande bilar på andrahandsmarknaden. Det här innebär att vi har tagit hänsyn till samtliga kostnader som följer av inköpsbeslutet, även de dolda som exempelvis värdeminskningen utgör. Beräkningen är baserad på en ägandeperiod på tre år och en genomsnittlig årlig körsträcka på 1 500 mil. När det kommer till bränslekostnader har vi utgått från de aktuella priserna på 21 kr per liter för bensin, 24 kr per liter för diesel och 3,50 kr per kWh för elbilar. Kostnader för försäkring och service är uppskattade och har hämtats från försäkringsbolaget Trygg-Hansa och bilservicekedjan Mekonomen. Estimat baseras på en genomsnittlig person (man, 30-årsåldern, bosatt i Stockholm) och kan variera mycket beroende på individuella faktorer.